بخش آموزش الکترونیکی

ساخت وبلاگ
چهار گام اصلی تولید محتوای الکترونیکی

آموزش الکترونیکی و به خصوص تولید محتوای الکترونیکی امروزه به یکی موضوعات مهمی تبدیل شده است که در دنیای اینترنت و مجازی بسیار به آن اهمیت داده می شود همچنین اخیراً مدارس، دانشگاه ها، بسیاری از موسسات آموزشی وحتی کارخانه ها و ادارات تولید محتواهای آموزشی را جزء ملزومات آموزشی خود قرار داده اند.

برای شروع به مسیر تولید محتوای الکترونیکی می پردازیم.

مسیر تولید یک محتوای آموزشی شامل 4 فرآیند اساسی است

 1. جمع آوری محتوای آموزشی

 2. پختن و آماده سازی محتواهای گردآوری شده

 3. طراحی گرافیکی صفحات و سرفصل ها مطابق محتوای جمع آوری شده

 4. اتوران سازی محتوا چهار مرحله ی تولید محتوای الکترونیکی

چهار گام اصلی تولید محتوای الکترونیکی
 جمع آوری محتوای آموزشی :

محتوا مهم ترین بخش یک درس افزار است. که شامل فیلم، عکس، صدا، متن، پویانمایی و ... بوده و هدف آن آموزش یک یا چند بخش از محتوای درسی است. شما اگر قصد تولید یک نرم افزار آموزشی را داشته باشید بایستی 50% زمان و انرژی خودتان رو صرف این مرحله کنید.

بعد از اینکه محتوای اولیه شما آماده شد نمی توانید به همان صورت استفاده کنید بلکه ابتدا بایستی هرکدام از آن ها را با نرم افزار های ادیت ویرایش نموده و آماده ی استفاده در نرم افزار های اتوران ساز کنید. این مرحله 20% وقت و انرژی شما را خواهد گرفت.

این قسمت بعد از محتوا قابل لمس ترین قسمت یک نرم افزار است در واقع داشتن یک محتوای مناسب و کامل، بدون توجه به رنگ آمیزی آن محتوا ! تاثیر پذیری و کاربر پسندی آن را به شدت کاهش می دهد. بنابراین طراحی گرافیکی صفحات به منظور نمایش محتوای تهیه شده می تواند منجر به ارائه اثر تاثیر گذار و موفقی خواهد بود. این قسمت هم 20% اهمیت تولید محتوا را دارد.

شما تا به اینجای کار 90% روند تولید محتوای خودتان را انجام داده اید. بسیاری از افراد تازه کار و مبتدی برژس این فکر می کنند آن ها باور دارند که بخش اعظم کار یک پروژه قسمت اتوران سازی آن است . در حالی که بیشترین وقت یک محتوا ساز تهیه محتوا، رنگ آمیزی محتوا و سپس تبدیل به اتوران است.

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 88 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 2:23

خلاصه: آیا به دنبال راه هایی مطمئن برای حفظ دوره های آموزشی از طریق موبایل هستید؟ آیا نیازمند داشتن دوره ای مدرن و به یاد ماندنی هستید؟ با ما همراه باشید تا نکاتی ویژه را برای شما عنوان کنیم.

براساس گزارش منتشر شده در مجله Toward Maturity"" در حال حاضر تقریبا 47% از سازمان ها که می خواهند آموزش های خود را به صورت آنلاین برگزار کنند، از موبایل استفاده می کنند و این آمار هر روزه در حال افزایش است.

6 نکته ای که به آن خواهیم پرداخت مواردی هستند که در آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت و هر روزه شاهد پیشرفت آن خواهید بود.

6 پیشنهاد جنجالی در حوزه آموزش موبایلی در سال 2016 (1)

درست است که نمی توانیم آینده را ببینیم و یا این که با یک ماشین زمان به آینده سفر کنیم تا از حوادث و اتفاقات مطلع شویم اما می توانیم با بررسی آمارها، فناوری ها و حقایق آموزش الکترونیک آخرین روندها را پیش بینی کنیم و بدانیم که در چند سال نه چندان دور به چه چیزی خواهیم رسید.

یکی از اتفاقات جنجالی که در زمینه آموزش الکترونیک در حال پیش تازی است، آموزش الکترونیک مبتنی بر موبایل است که در سال 2016 بیشتر با آن رو به رو خواهید شد. بنابراین از میزان آگاهی  خود نسبت به دوره های آموزشی مبتنی بر موبایل اطمینان حاصل کنید. به منظور کسب موفقیت در این راه می بایست از آخرین دستاوردها، تحقیقات و فناوری ها استفاده کنید و این خود عامل پیشرفت هر چه سریع تر شما خواهد بود.

از مقدمه می گذریم و نکاتی که موجب تسریع و رشد این نوع از آموزش خواهد شد را بیان می کنیم.

1. خداحافظ Flash، سلام HDML5
همان طور که می دانید در سال های اخیر شاهد جایگزینی مستمر HDML5 به جای Flash هستید. به نظر می رسد که در این رقابت که در سال 2016 بیشتر به چشم می خورد، HDML5 گوی سبقت را ربوده و در جایگاه بالایی قرار گرفته است. اصلی ترین دلیل موفقیت HDML5 را می¬توان در دسترس بودن آن برای تمامی سیستم عامل ها، دستگاه ها و مرورگرهای وب دانست.

از طرف دیگر Flash برای استفاده در گوشی های هوشمند، کاربر پسند نبوده و به خوبی عمل نمی کند. همچنین می دانید که آموزش بر مبنای موبایل رو به افزایش بوده و حرفه ای های آموزش الکترونیک می بایست ابزارهایی را در دستور کار خود قرار دهند که مخاطبان بتوانند روی تلفن همراه خود آن را به کار گرفته و بهترین استفاده را داشته باشند.

HDML5 نسبت به Flash سریع تر بوده و دارای کارایی بیشتر است و نرم افزار مقاومی است در نتیجه می تواند با توانایی بیشتری یک آموزش الکترونیک جذاب و تعاملی را ایجاد کند، بدون آنکه نگرانی از بابت اجرا شدن یا نشدن آن بر روی موبایل های افراد داشته باشید. به یاد داشته باشید که بسیاری از مرورگرها مانند کروم، فایرفاکس و ... به آرامی در حال خارج کردن Flash از زیرساخت خود بوده و کمتر از Flash حمایت می کنند. بنابراین با استفاده از Flash در ایجاد دوره های آموزش الکترونیک خود، کاربرانتان را محدود به استفاده از مرورگرهای خاص خواهید کرد.

2. از نرم افزارهای Big Data استفاده کنید
در چند سال اخیر Big Data بخش جدایی ناپذیر از آموزش الکترونیک شده است اما در سال 2016 انتظار می رود تا این روند گسترش یابد که نتیجه آن نیاز به آنالیز نرم افزارهای Big Data  خواهد بود. شاید تصور کنید که کلیک های شما در دنیای اینترنت بی اهمیت بوده و مورد استفاده هیچ فرد یا سازمانی نخواهد بود. این درحالی است که کلیک های شما بخشی از Big Data را تشکیل می دهد.

Big Data ها مجموعه ای از کلیک ها، فیلم ها، داده های علمی و حتی تعاملات افراد در شبکه های اجتماعی هستند که در مرکز علوم مدرن تجزیه و تحلیل می شوند. تمامی اطلاعات تجزیه شده بر روی پایگاه داده ها قرار گرفته و در دسترس سازمان ها و ارگان های مختلف در رقابت قرار می گیرد. به عبارت دیگر می توان گفت تمامی اطلاعات در Big Data می تواند به منظور تجزیه و تحلیل دقیق خواسته های افراد به کار گرفته شود تا بتوان دوره ای آموزشی مطابق با نیاز افراد را ارائه داد.

6 پیشنهاد جنجالی در حوزه آموزش موبایلی در سال 2016 (1)

نرم افزار مبتنی بر این روش فرصت بررسی عملکرد مخاطبانتان را به شما می دهد تا بتوانید استراتژی های آموزش الکترونیک مبتنی بر تلفن همراه را توسعه دهید. در این شیوه می توانید ترافیک تلفن همراه را بررسی کرده و میزان استفاده از دستگاه و به کارگیری حافظه آن را رصد کنید تا نقاط قوت و ضعف استراتژی تحت موبایل را پوشش دهید.

با آنالیز تمامی موارد ذکر شده قادرید به سفارشی سازی تجربه های آموزشی خود بر اساس موبایل بپردازید. المان ها و عناصری را که ممکن است به انتظارات افراد پاسخ مناسبی ندهد را شناسایی کرده و آن ها را بهبود ببخشید. در صورتی که نخواهید از تجربه و تحلیل برنامه ها استفاده کنید، می توانید از یک سیستم مدیریت آموزش الکترونیک (LMS) که ویژگی های آن منطبق با نیازها و خواسته ها در ارائه محتوای آموزش الکترونیک مبتنی بر تلفن همراه است را خریداری کرده و با تمرکز بر روی آن به ارائه دوره های خود بپردازید.
ادامه دارد...

 

بخش آموزش الکترونیکی تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان

افزایش اثر بخشی دوره

قرار دادن افراد در جایگاه های مختلف حتی به عنوان مربی می تواند به عنوان انگیزه ای در یادگیری محسوب شود. همچنین تشکیل گروه های بحث می تواند علاوه بر آنکه موجب رد و بدل شدن نظرات بین افراد می شود بلکه راهی برای انجام تکالیف و استفاده از اینترنت است.

دوره های عظیم آموزشی آنلاین MOOCs

آموزش از راه یا همان آموزش الکترونیک در بین دنبال کنندگان مطالب اینترنتی موضوعی ناشناخته نیست و در مورد آن مقالات بسیاری در سطح اینترنت وجود دارد ...

چطور یادگیرنده های خود را در آموزش مبتنی بر سناریو (SBL) درگیر کنید (2)

هرچه سناریوی طراحی شده از سوی شما به دنیای واقعی نزدیک باشد افراد بیشتری به سمت آن جلب شده و آسان تر می توانند دانش های آموخته خود را به صورت کاربردی به کار بگیرند.

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 99 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 2:23

محتوای الکترونیکی چیست؟

محتوای الکترونیکی به مجموعه ای از تصاویر، متون، فیلم ها و صدا ها اطلاق می شود که هدف آن آموزش یک یا چند بخش از محتوای درسی است. البته می توان مجموعه ای تصاویر و یا متون و یا انیمیشن های مرتبط با یک موضوع درسی را جداگانه و هرکدام به تنهایی یک محتوای آموزشی به شمار آورد.

منتها طبق نظریه هوش های چندگانه گاردنر می دانیم که همه مخاطبان ما از یک شیوه برای یادگیری استفاده نمی کنند.

طبق آنچه گاردنر می گوید و نظریات سایر دانشمندان، سه روش عمده  یادگیری وجود دارد.

1. جنبشی

 2. شنیداری

3. دیداری

استفاده از روش جنبشی برای آموزش الکترونیکی کار بسیار حرفه ای تری است که از مقوله مباحث سایت روش تدریس خارج است. استفاده از یادگیری جنبشی به همراه تلفیق سایر روش ها، اکنون در دانشکده های آموزش خلبان صورت می گیرید به این صورت که یک ماکت متحرک از هواپیما با تمام جزئیات ساخته می شود و دانشجوی خلبانی درون آن، شرایط یک پرواز واقعی را تجربه می کند.

محتوای الکترونیکی چیست؟

اما ما در بسیاری از کلاس های امروزی می توانیم از دو روش شنیداری و دیداری به خوبی استفاده کنیم.

تخته هوشمند مسلما به کارگیری نرم افزار ها و فناوری های رایانه ای با توجه تنوع و گستردگی که دارند می توانند در ارائه بهتر و قوی تر محتوا های آموزشی بسیار موثر باشند. 

یک محتوای الکترونیکی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

محتوای الکترونیکی چیست؟

اول اینکه باید یک الگوی طراحی خوب داشته باشد، در اینجا منظورمان از طراحی، نقش و رنگ نیست، منظور این است که مراحل ساخت طوری طی شود که ما را به هدف برساند.

الگوی های طراحی محتوای آموزشی مختلفی وجود دارد که در این جا فقط به دو مورد اشاره کوتاهی  می کنیم.

در مقالات تولید محتوای الکترونیکی ما به طور مستقیم شما را درگیر این الگوها نمی کنیم. این ها مباحث جالبی هستند که در بین تکنولوژیست های آموزشی مطرح می شوند. فقط همین که یک دید کلی از محتوای خودتان داشته باشید کافی است.

 الگوی عمومی طراحی آموزشی ADDIE

محتوای الکترونیکی چیست؟

الگوی طراحی MMS 

الگوی طراحی آموزشی MMS دومین ملاک یک محتوای الکترونیکی خوب این است ما را به هدفمان برساند، گاهی هدف شما از تولید محتوا فقط این است که مخاطب بدون حضور شما به حل تمرین بپردازد و بازخورد دریافت کند. اگر مخاطب این کار را بکند پس شما به هدف خود رسیده اید.  

گاهی هدف شما این است که مخاطب بدون حضور شما بتواند یک مبحث را گام به گام یاد بگیرد. اگر مخاطب بتواند یاد بگیرد پس شما به هدف خودتان رسید اید و گاهی هدف شما این است که محتوای الکترونیکی آماده کنید تا در سر کلاس به جای پاورپوینت استفاده کنید. اگر این محتوای الکترونیکی بتواند به تدریس شما کمک کند پس شما به هدف خود رسیده اید.

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان

نویسنده: محمد حافظی نژاد   

تنظیم: فهیمه امرالله

استاندارد Dublin Core 10

دبلین کر یک سری عناصر موثر ساده برای توصیف دامنه وسیعی از منابع شبکه می باشد و وسیله ای است جهت بازیابی آسان منابع مورد نظر. ..

سیستم های مبتنی بر Cloud(3)

اگر به تازگی وارد عرصه آموزش الکترونیک شده اید و یا اینکه از آموزش سنتی به سمت آموزش الکترونیک حرکت کرده اید در درجه اول باید این نکته را در نظر داشته باشید که تمام دوره های آنلاین و ماژول های آموزشی براساس LMSهای مختلف ایجاد شده ...

طراحی متادیا در یک سیستم آموزشی الکترونیکی

طراحی متادیا در یک سیستم آموزشی الکترونیکی نیازمند برنامه ریزی دقیقی است. محتوای آموزشی باید کاملاً با ساختار سیستم آموزشی و وب مطابقت داشته باشد.

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 95 تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395 ساعت: 4:12

استاندارد dublin core 10

دبلین کر یک سری عناصر موثر ساده برای توصیف دامنه وسیعی از منابع شبکه می باشد و وسیله ای است جهت بازیابی آسان منابع مورد نظر. استاندارد دابلین کر شامل پانزده عنصر اصلی می باشد که این پانزده عنصر از طریق یک مجمع تخصصی در دابلین در اوهایو توسط گروهی از متخصصین کتابداری و علوم کامپیوتر به تصویب رسید.

این عناصر عبارتند از:

1. عنوان: نام منبع که معمولاً توسط تهیه کننده منبع یا ناشر به منبع داده می شود.

 2. نویسنده یا تهیه کننده: شخص یا سازمان اصلی برای تهیه فهرست مندرجات منبع. به عنوان مثال نویسندگان در مورد نوشتن منابع، اسناد، و هنرمندان، عکاسان و مصوران در مورد منابع بصری.

 3. موضوع یا کلید واژه: موضوع منبع توسط کلید واژه های موضوعی یا عبارات توصیف می شود. در این راستا استفاده از واژگان کنترل شده، طرح ها و طبقه بندی های رسمی ماننند سر عنوان های معمول می باشد.

 4. توصیف: یک توصیف لفظی متنی از فهرست مندرجات و محتوای منبع موجود

 5. ناشر: شرکت یا کمپانی یا سازمانی که اقدام به انتشار منبع اطاعاتی نموده است.

 6. هم بخشگرها: شخص، اشخاص، و یا سازمانی که در تهیه منبع یا واحد اطلاعاتی داشته است تحت عنوان ویرایشگر، آوا نویس یا مصور و ...

7. تاریخ: تاریخ مربوط به خلق منبع یا تاریخ دسترسی به آن. پیشنهادی که در این خصوص در پروفایلی از ایزو 8601 ارانه می شود بدین صورت است که تاریخ ها در قالب yyyy و یا YYYY-MM-DD می آید.

8. نوع منبع: مربوط به چگونگی نوع منبع مانند کتاب های داستان، شعر، مجموعه مقالات و گزارشات. که به منظور قابلیت همکاری ب پایگاه های دیگر تعیین نوع منبع ضروری می باشد.

 9. فرمت یا قالب: تعیین قالب منبع یکی دیگر از عناصر اصلی پانزده گانه دابلین می باشد. قالب معمولاً جهت شناسایی نرم افزار و گاهاً سخت افزارهای مورد نیاز جهت مدیریت منبع استفاده می وشد.

10. مشخصه منبع: شامل یک رشته اعداد نوشته شده جهت استفاده، تشخیص و شناسایی منابع مختلف مانند شماره استاندارد بین المللی کتاب یا شابک.

 11. منبع: این عنصر در ارتباط با منابع ردیف دوم است که اطلاعات موجود در آن ها از منبعی دیگر مشتق می شود. در زمان ایجاد متادیتا هنگامی که عناصر محتوای اطلاعاتی در مورد منبع فعلی پیشنهاد می شود، می توان متادیتایی در منبع جهت ارجاع به منبع اصلی جهت پایش اطلاعات معرفی کرد.

 12. زبان: مربوط به زبان اصلی منبع می باشد.

 13. وابستگی (ارتباط): به منظور ایجاد توانایی دو منبع برای رد و بدل کردن اطلاعات می توان متادیتای ارتباط را بر اساس لیست های مشخص ارائه داد.

 14. پوشش: این گزینه در خصوص پوشش منبع از جهات مختلف می باشد. به عنوان مثال تعیین پوشش زمانی یا پوشش جغرافیایی، که پوشش زمانی گاهاً تعیین کننده دوره های زمانی (مانند عصر حجر) نیز می تواند باشد.

 15. مدیریت حقوق منبع: در خصوص استفاده از منابع می توان متادیتایی جهت حفظ حقوق معنوی منبع از جمله کپی رایت تعیین کرد. این مشخصه می تواند تعیین کننده تعداد دفعات استفاده از منبع یا حتی تعداد دفعات تکثیر آن باشد که در سرچ اطلاعات از منابع دیگر بیشتر کاربرد دارد. امروزه در اینترنت به دلیل حجم زیاد اطلاعات حفظ حقوق منبع یکی از مشکلات اصلی به حساب می آید. 

  بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان

   نویسنده: دکتر عاصفه عاصمی

 تنظیم: فهیمه امرالله 

طراحی متادیا در یک سیستم آموزشی الکترونیکی

طراحی متادیا در یک سیستم آموزشی الکترونیکی نیازمند برنامه ریزی دقیقی است. محتوای آموزشی باید کاملاً با ساختار سیستم آموزشی و وب مطابقت داشته باشد.

متادیا در محیط آموزش الکترونیکی (1)

در محیط آموزش الکترونیکی می توان در قسمت منابع آموزشی استفاده موثری از متادیتاها به عمل آورد....

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 102 تاريخ : پنجشنبه 26 فروردين 1395 ساعت: 2:44

طراحی متادیا در یک سیستم آموزشی الکترونیکی

 طراحی متادیا در یک سیستم آموزشی الکترونیکی نیازمند برنامه ریزی دقیقی است. محتوای آموزشی باید کاملاً با ساختار سیستم آموزشی و وب مطابقت داشته باشد. وقتی کاربری منبعی را پیدا می کند باید قادر باشد تا خیلی سریع آن را مرور کند.

برای کاربردی تر شدن محتوای آموزشی و تاثیر هر چه بیشتر آن در جهت خدمت به اهداف آموزشی مورد نظر باید هم از جنبه بیرونی و هم از جنبه درونی برای ارتباط بین محتوا و متادیتاها تلاش کرد. یکی از کاربردی ترین متادیتاها در سیستم آموزش الکترونیکی متادیتاهای کتابخانه ای است که در واقع شامل منابع اطلاعاتی است برای آگاهی یا تسهیل دسترسی به منابع اطلاعاتی دیگر، طبقه بندی کردن متن های آموزشی یک گونه متادیتا محسوب می شود روی این موضوع که از چه روشی برای طبقه بندی محتوای آموزشی سیستم استفاده کرد بایستی متمرکز شد.

 مراقبت از اینکه مطالب آموزشی به درستی در طبقه بندی ها قرار گیرند از مسئولیت های اصلی سیستم آموزش الکترونیکی محسوب می شود. تیترها و خلاصه مطالب نیز از متادیتاها به شمار می روند. اگر قرار است که در یک صفحه از سایت آموزش مجازی تنها یک متادیتا وجود داشته باشد آن هم متادیتای تیتر است.

هر مبحث الکترونیکی آموزشی باید یک عنوان خاص داشته باشد که دقیقاً محتوای موجود در آن قسمت را تشریح کند. در یک دید کلی می توان گفت کلیه منابع اطلاعاتی صرفنظر از قالب فیزیکی آن ها دارای سه ویژگی اصلی می باشند که عبارتند از: فهرست مندرجات (content)، متن (contex)، و ساختار (structure). که هر کدام یا همه می توانند در قالب متادیتا ظاهر گردند. فهرست مندرجات شامل چیزهایی است که هدف منبع آن را دنبال می کند و یا می توان گفت مطالبی را در بر می گیرد که منبع در مورد آن ها می باشد. در واقع نمودی از بطن منبع است. متن شامل محتوای منبع می گردد و در واقع برونداد پاسخ به سوالات نظیر چه کسی، چه چیزی، چرا، کجا، و چگونه، در ارتباط با جنبه ها و نمودهای موضوعی مختلف منبع می باشد. ساختار به قالب رسمی ترتیب قرار گرفتن محتوای یک منبع اطلاعاتی بر می گردد.

فراداده های در فهرست مندرجات نقش یک پل ارتباطی را جهت بازیابی و نمایش محتوای مربوط به هر قسمت را ایفا می کنند. با استفاده از متادیتا می توان فایل های هر قسمت را به صورا مجزا و بدون برخورد با یکدیگر باز نمود. که این خود نگرشی مانوس با ظهور و ورود اینترنت و دنیای وب می باشد. در یک دید کلان با توجه به رشد فزاینده وب پر واضح است که اهمیت ایجاد فرارداده های فهرست های مناسب، وسیله ای گرانبها در کمک رسانی به کاربران جهت پایش منابع اطلاعاتی مورد نظر می باشد. در طول رشد اینترنت در گذر زمان جهت حل مشکل دستیابی به منابع اطلاعاتی ابزار مختلفی طراحی شدند که عبارتند از: فهرست های راهنما یا سیاهه منابع شبکه و موتور سرچ های مختلف که به عنوان ابزاری هنرمندانه کاربرد فراوان دارند.

در این راستا گیلند و سواتلند در نظر گرفتن ویزگی های خاصی را در ایجاد متادیتا بیان نموده اند که عبارتند از:

1. افزایش قابلیت دسترسی

 افزایش میزان بهره وری کاربر که با استفاده از بکارگیری متادیتاهای سازگار و قوی امکان پذیر می گردد. با استفاده از متادیتاهای مناسب می توان امکان سرچ را از سراسر مجموعه های اطلاعاتی متعدد از مخازن اطلاعاتی مختلف و مجازی مانند کتابخانه ها، مجموعه های آرشیو، و ... فراهم نمود. در حقیقت بسیاری از این مجموعه ها خود نگهدارنده اطلاعات نیستند بلکه با استفاده از فرا داده ها تنها امکان دسترسی را با استفاده از پیوندهای پنهان بین یکدیگر فراهم می آورند. در واقع در دنیای دیجیتال مشکل پراکندگی منابع وجود ندارد و مشکل مرز جدایی بین منابع مختلف اطلاعاتی مشابه و با محتوای نزدیک به هم با استفاده از بکارگیری فرا داده ها قابل حل است. از طرفی دیگر متادیتا می تواند یک نقش انتقادی در سندیت دادن به یک مدرک و ارتباط آن با دیگر مدارک مشابه را عهده دار شود. همچنین می توان گفت متادیتا در کامل بودن یا تکمیل اطلاعات لازم در ارتباط با یک منبع یا شی اطلاعاتی نقش موثری دارد.

 2. استفاده سریع

سیستم اطلاع رسانی دیجیتالی نقش مهمی در توزیع نسخه های دیجیتالی دارا می باشد چه بسا این توزیع فراتر از موانع جغرافیایی و اقتصادی می باشد. در یک سیستم اطلاع رسانی با استفاده از روش های مختلف سرچ اطلاعات می توان به منابع مختلف و وسیع اطلاعاتی سازگار یا ناسازگار دسترسی پیدا کرد و در این میان فراداده ها کاربردهای مختلفی دارند.

 3. چند نسخه ای ها

 در دنیای دیجیتال مشکلی جهت ایجاد نسخه های مختلف و متنوع جهت استفاده های مختلف وجود ندارد. به راحتی می توان به عنوان مثال نسخه ای از یک تصویر با میزان شفافیت بالا جهت اهداف تحقیقی و در عین حال نسخه دیگری با میزان شفافیت پایین جهت ارجاعات سریع در سراسر شبکه ایجاد نمود.

 4. برآمدگی های قانونی

 استفاده از متادیتا در مخازن اطلاعاتی یک سری برآمدهای قانونی به دنبال خود دارد که شامل برخی لوایح حقوقی جهت تکثیر اطلاعات و چند نسخخه ای کردن آن ها می شود. به عنوان مثال لحاظ کردن حقوق یک شخص جهت گسترش دادن یا محدود کردن دستیابی به اطلاعات خودش.

5. حفاظت

 در سیستم های اطلاع رسانی همراه با حفاظت اطلاعات بایستی در سیستم های تحویل مدارک امکان انتقال اطلاعات بین سیستم ها با وجود انواع مختلف تولیدات نرم افزاری و سخت افزاری وجود داشته باشد. در این میان سیستم های اطلاع رسانی نیاز به فراداده هایی دارد که آن ها را قادر سازد تا ذخیره و بازیابی اطلاعات را به صورت آزادانه و بدون کنترل انجام دهند. بسیار ضروری است که یک منبع یا شی اطلاعاتی به راحتی بتواند با دیگر منابع یا اشیا اطلاعاتی ارتباط برقرار نماید.

6. توسعه و اقتصاد سیستم

 با توجه به اینکه داده های زیادی توسط یک سیستم اطلاعاتی جمع آوری می شود بنابراین جهت پیشرفت، توسعه، و تصحیح اطلاعات سیستم داده ها از نظر تکنیکی مورد بررسی قرار گیرند. بدین ترتیب می توان از اطلاعات سیستم استفاده کارآمدتر و موثری به عمل آورد. همچنین با یک دیدگاه اقتصادی می توان در برنامه ریزی های سیستم از داده ها استفاده نمود. در شبکه جهانی اینترنت از متادیتا می توان جهت ایجاد منابع الکترونیکی استفاده های زیادی نمود.

بر اساس نظر شیوا و چیدامبران انجام اقدامات ذیل در این راستا مفید خواهد بود:

 - خلاصه کردن معنی فراداده (مثلا فراداده در ارتباط با چه موضوعی است)

- ایجاد امکان سرچ کاربر

 - ایجاد امکان دسترسی به داده های مشابه توسط کاربر

- ممانعت از دسترسی به برخی اطلاعات توسط برخی کاربران (به عنوان مثال کودکان)

- آموزش چگونگی تفسیر داده مانند چگونگی تایپ، کد گزاری، و رمز گزاری

- آموزش اینکه چگونه می توان اطلاعات مورد نظر را بازیابی نمود (به عنوان مثال اگر داده ای در فرمت های مختلف تهیه شده است چگونه می توان به انواع مختلف فرمت های آن دسترسی پیدا کرد)

- آگاهی رسانی در خصوص مواردی که در استفاده از داده موثر است (مانند قوانین حق مولف یا قوانینی جهت استفاده از سطح کاربری مربوطه)

 - در اختیار قراردادن سابقه داده (مانند منبع اصلی و یا مالک اصلی آن)

 - تعیین روابط بین داده های مختلف با دیگر منابع (مانند پیوند به نسخه های قبلی و بعدی، داده های زیرمجموعه، داده های مربوط به یک فیلد موضوعی خاص، و یا فرمان ها که بایست در ارتباط با داده استفاده گردد)

- مدیریت و کنترل داده جهت جلوگیری از تخریب آن ها. اخیراً استانداردهای زیادی در خصوص ایجاد متادیتا در توصیف منبع الکترونیکی در مخازن اطلاعاتی تهیه شده است که یکی از رایج ترین آن ها استاندارد دابلین کر می باشد. امروزه دابلین کر جهت ساخت متادیتا در سطح بسیار وسیع بین المللی مورد استفاده سیستم های اطلاعاتی قرار می گیرد. البته در آموزش الکترونیکی استفاده از استاندارد SCORM نیز رایج است که از بحث ما خارج می باشد.  

  بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان

   نویسنده: دکتر عاصفه عاصمی

 تنظیم: فهیمه امرالله

متادیا در محیط آموزش الکترونیکی (1)

در محیط آموزش الکترونیکی می توان در قسمت منابع آموزشی استفاده موثری از متادیتاها به عمل آورد....

RLO چیست؟

RLO مخفف کلمات Reusable Leaing objects است که به معنای (اشیای آموزشی با قابلیت به کارگیری مجدد) می باشد...

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 104 تاريخ : سه شنبه 24 فروردين 1395 ساعت: 16:33

خلاصه: اگر به تازگی وارد عرصه آموزش الکترونیک شده اید و یا اینکه از آموزش سنتی به سمت آموزش الکترونیک حرکت کرده اید در درجه اول باید این نکته را در نظر داشته باشید که تمام دوره های آنلاین و ماژول های آموزشی براساس LMSهای مختلف ایجاد شده که هر یک با توجه به هدف تولید کننده در اختیار شما قرار گرفته است.

آموزش الکترونیک شامل طیف وسیعی از روش ها به منظور ارائه محتوای آموزشی به یادگیرندگان است. اما در این میان میزان موفقیت هر یک از روش ها را عملکرد آنها تعیین خواهند کرد چرا که افزایش استفاده از یک روش، محبوبیت آن را به دنبال خواهد داشت. در نظر داشته باشید که بخشی از موفقیت را می توانید از طریق انتخاب یک سیستم مدیریت آموزشی مناسب به دست آورید.

10 سیستم مدیریت آموزش الکترونیک مبتنی بر cloud

در دو مطلب گذشته با مفهومی از LMS و تعدادی از سیستم های مدیریت آموزش مبتنی بر ابر الکترونیک آشنا شدید. با ما همراه باشید تا شما را با سایر Cloud LMSآشنا کنیم.

6 LMS معرفی شده را می توانید از دو مطلب زیر بخوانید:
- سیستم مدیریت آموزش الکترونیک مبتنی بر Cloud  شماره (1) 

- سیستم مدیریت آموزش الکترونیک مبتنی بر Cloud  شماره (2)

7. WizIQ
در صورتی که نیاز به یک آموزش گام به گام دارید استفاده از WizIQ را به شما پیشنهاد می کنیم. با استفاده از گام های یکپارچه می توانید دوره های خود را ایجاد و مدیریت کنید. مقرون به صرفه بودن استفاده از WizIQ و قابلیت بهره گیری از آن در گوشی های همراه می تواند از دیگر مزایای این LMS باشد. مدیریت پذیری WizIQ سبب شده تا در رتبه بندی LMSها توسط Getapp مقام پنجم را به خود اختصاص دهد.

10 سیستم مدیریت آموزش الکترونیک مبتنی بر cloud

8. MindFlash
همانند سایر LMSهای نام برده، MindFlash نیز LMS مبتنی بر Cloud بوده که قابلیت سفارشی سازی را در اختیار افراد قرار می دهد. فراموش نکنید که شرکت ها و ارگان های بزرگ خواستار بیان نام تجاری خود در دوره های آموزشی هستند. MindFlash نه تنها این قابلیت را در اختیار ارگان ها قرار می دهد بلکه سعی بر آن دارد که اهداف خاص آموزشی افراد را در خود بگنجاند.

10 سیستم مدیریت آموزش الکترونیک مبتنی بر cloud

از بارزترین ویژگی های MindFlash به روزرسانی و به اشتراک گذاری هر چه سریع محتوای آموزشی در بین افراد است و در حین ساخت شما را از دنیای واقعی دور نخواهد کرد چرا که تولید یک محصول در MindFlash به همان اندازه ای زمان خواهد برد که شما در دنیای واقعی آن را تجربه می کنید. (به عنوان مثال در نظر بگیرید شما می خواهید پاورپوینتی را ایجاد کنید اگر شما نیاز به زمانی برابر با 1 ساعت داشته باشید در MindFlash نیز همین زمان را نیاز خواهید داشت.)


9. School Keep
SchoolKeep به عنوان یک دوره آموزشی مبتنی بر ابر الکترونیک می تواند ویژگی های متعددی از جمله ایجاد دوره های آموزش الکترونیک تا ارائه گزارش های پیشرفته را تحت پوشش قرار دهد.

10 سیستم مدیریت آموزش الکترونیک مبتنی بر cloud


در عین حال می توانید نام تجاری خود را نیز بر روی پلتفرم مربوطه منعکس کرده و به مدیریت تیم های آموزشی خود بپردازید و این مزیت می تواند یکپارچه سازی سیستم آموزشی را به دنبال داشته باشد که نتیجه آن را می توان تسهیل هر چه بیشتر فرآیند آموزشی دانست. همانند سایر LMSها شما خواهید توانست پلتفرم خود را گسترش داده و به فروش برسانید.
10. Latitude Leaing LMS
ارائه طیف وسیعی از بخش های مختلف می تواند از ویژگی های بارز Latitude LMS باشد. از جمله بخش های مختلف Latitude می توان به خرده فروشان، حق امتیاز و نمایندگان و ... اشاره داشت. Latitude برای شرکت هایی که کمتر از 100 کاربر داشته باشند رایگان است.

10 سیستم مدیریت آموزش الکترونیک مبتنی بر cloud

برخلاف سایر LMSها، Latitude امکان آموزش به ذینفعان به عبارتی سهام داران را نیز ارائه می دهد و نتیجه این امر می تواند به نفع شرکت مربوطه شود چرا که سهامداران نیز با محصولات و خدمات شما بیشتر آشنا شده و می تواند یک امتیاز مثبت برای شما محسوب شود.

مقرون به صرفه بودن استفاده از WizIQ و قابلیت بهره گیری از آن در گوشی های همراه می تواند از دیگر مزایای این LMS باشد. مدیریت پذیری WizIQ سبب شده تا در رتبه بندی LMSها توسط Getapp مقام پنجم را به خود اختصاص دهد، Latitude برای شرکت هایی که کمتر از 100 کاربر داشته باشند رایگان است.

با نگاهی اجمالی به معرفی تمام LMSهای مبتنی بر Cloud می توان بیان داشت که:
شما برای آن که بتوانید LMS متناسب با نیازهای خود انتخاب کنید می بایست توجه داشته باشید تا چه اندازه LMS انتخابی شما می تواند اهدافتان را به واقعیت تبدیل کند و این موضوع تنها از طریق کسب مهارت و دانش های مرتبط با کار شما (توسط کارمندان) است. (هزینه های LMS را فراموش نکنید.)
10 نوع LMS معرفی شده همگی در دسته مبتنی بر CLOUD جای گرفته و این خود امکانی را فراهم می آورد که در کشور خود نیز ازآن بهره ببریم خصوصا LMSهایی که رایگان هستند. وارد شدن به دنیای تکنولوژی را از همین حالا آغاز کنید. پیشرفت می تواند حتی در قالب ارائه دوره های آموزشی کوتاه نیز به حقیقت تبدیل شود. پس بهتر است به لینک های زیر سری بزنید و استعدادهای خود را با استفاده از LMSهای مبتنی بر Cloud به عرصه ظهور برسانید.

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سیدخاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان

نمونه یک کیفیت مطلوب (3)

همان طور که در قسمت قبل بیان کردیم در مدل ارائه شده توسط پاراسورامان که در مورد کیفیت خدمات ارائه شده بود ابعادی شامل ملموس بودن، اعتماد، قابلیت اتکا، پاسخگویی را مورد بررسی قرار داده و بیان می کند که با تلاش و جلب اعتماد مشتری و پاسخگویی به او می توان کی

ویژگی هایی برای توسعه LMS (2)

به کارگیری برخی ویژگی ها و توصیه ها در خصوص توسعه LMSها می تواند خواسته های فراگیران را در حد انتظار برآورده ساخته و دید افراد به LMSها و آموزش از این طریق را بهبود بخشند.

ویژگی های انتخاب LMS (1)

این مطلب به توضیح 7 ویژگی می پردازد که برای انتخاب LMSها باید به آن ها توجه کرد. LMSهای زیادی برای سال 2015 ارائه شده است که ما به جدیدترین موارد آن می پردازیم و لیستی از خصوصیات و ویژگی هایی که در فضای LMSهای آینده کمتری مورد توجه قرار گرفته، ارائه داده

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 85 تاريخ : سه شنبه 24 فروردين 1395 ساعت: 16:33

در حال بار گزاری ....

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 154 تاريخ : يکشنبه 22 فروردين 1395 ساعت: 6:21

متادیا در محیط آموزش الکترونیکی (1)

 امروزه مدیریت دانش در سیستم های اطلاع رسانی کامپیوتری به صورت قابل ملاحظه ای مورد توجه قرار گرفته است. سازماندهی و مدیریت دانش و به دنبال آن مدیریت اطلاعات یک نقش اساسی و موفق را در انتقال دانش فردی به دانش سازمانی ایفا می کنند. همچنین مدیریت اطلاعات و منابع آموزشی در محیط آموزش (یادگیری) الکترونیکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از آنجایی که سیستم های یادگیری الکترونیکی مقدار زیادی از اطلاعات را نگهداری می کنند، ایجاد این چنین محیط هایی بایستی به گونه ای انجام شود که کاربران بتوانند از اطلاعات موجود استفاده مفید و موثری داشته باشند.

 یکی از پارامترهای موفق در مدیریت محتوای آموزشی در محیط الکترونیکی استفاده از متا دیتا می باشد. در واقع در نگارش چنین محیط هایی متا دیتا نقش موفقی را به خود اختصاص داده است. مقاله حاضر مروری بوده و هدف از ارائه آن دادن تعریفی از آموزش الکترونیکی، بیان تاریخچه مختصری از آموزش الکترونیکی در جهان و ایران، تبیین مفهوم متادیتا ( فراداده یا ابرداده )، بیان چگونگی استفاده از متادیتا در محیط آموزش الکترونیکی و ارائه نکاتی در خصوص طراحی متادیتا در یک سیستم آموزشی الکترونیکی، می باشد. همچنین به معرفی استاندارد Dublin Core ددر ایجاد متادیتا می پردازد.

متادیا در محیط آموزش الکترونیکی (1)

متا دیتا یا فراداده یا ابر داده

اصطلاح "متا" از یک کلمه یونانی گرفته شدده است و بیانگر چیزهایی است که بیش از ماهیت خودشان هستند. متادیتا یا فراداده ابزاری است که منبع اطلاعاتی را توصیف می کند و در واقع متادیتا داده ساخت یافته ای است که به تشریح جزئیات منبع داده می پردازد و قادر است تا مقادیر زیادی از این جزئیات متشابه را به صورا کاتالوگ های مجزا ذخیره و در صورت لزوم تسهیم نماید.

کاربرد اصطلاح متادیتا به حدود بیست سال پیش باز می گردد تا جایی که امروزه جز تفکیک ناپذیری از دنیای وب گردیده است. البته کاربرد مفاهیم اساسی متادیتا درارتباط با مجموعه های اطلاعاتی سازمان یافته به مدت های طولانی قبل از خلق اصطلاح آن باز می گردد. اولین گام ها جهت توسعه متادیتا در خصوص فراداده های کتابخانه ای برداشته شده است. این فرا داده های کتابخانه ای شامل ایندکس ها، چکیده  ها، و فهرست رکوردهای ایجاد شده بر اساس قوانین فهرست نویسی و استانداردهایی نظیر انگلو امریکن می باشند. مفاهیمی در خصوص تبیین مفهوم متادیتا به شرح ذیل توسط گیلند و سواتلند مطرح گردیده است.

 - متادیتا تنها منحصر به شکل دیجیتالی نمی باشد.

- متادیتا غالبا به توصیف یک شی اطلاعاتی می پردازد.

- متادیتا می تواند در برگیرنده یک سری از منابع مختلف باشد.

- در طول توسعه یک شی اطلاعاتی متادیتاهای مربوط به آن نیز توسعه پیدا می کنند.

 - متادیتای یک شی اطلاعاتی در یک زمان واحد می تواند متادیتای شی اطلاعاتی دیگری قرار گیرد.

 استفاده از متادیتا در محیط آموزش الکترونیکی

به دلیل کم حجم بودن متادیتاها در مقایسه با داده هایی که متادیتا به شرح آن می پردازد، قابلیت تهیه آن بسیار راحت تر است. با ساختن متادیتا و تسهیم آن با دیگر کاربران، اطلاعات مربوط به ماهیت داده ها به سهولت برای جویندگان آن دسترس پذیر می شود. در محیط آموزش الکترونیکی می توان در قسمت منابع آموزشی استفاده موثری از متادیتاها به عمل آورد.

 در واقع با استفاده از متادیتاست که دانشگاه های مجازی ایران می توانند منابع آموزشی خود را که به زبان فارسی زیرمجموعه متادیتاهای قرار گرفته است به اشتراک گذارند و معضل کمبود منابع کمک آموزشی و منابع درسی به زبان فارسی را با به اشتراک گذاشتن تا حدودی حل نمایند. متادیتاها کشف داده ها را آسان تر کرده و تکرار و تکثیر و نسخه برداری از داده ها را ساده تر می کند. 

 متادیتاها به انواع مختلفی تقسیم می شوند همانند متادیتا های کتابخانه ای، جغرافیایی، آموزشی و غیره.

متادیتای آموزشی می تواند دارای یک مولفه آموزشی از قبیل مجموعه ای از قوانین یک سیستم آموزشی که توسط داده تحت پوشش قرار می گیرد، را شامل شود. متادیتا قادر به توضیح داده های آموزشی، یک شبکه آموزشی مجازی و یا فهرست داده های فعال اینترنتی است. هم چنین قادر است تا هرگونه داده غیرالکترونیکی مانند نقشه های کاغذی و یا داده های الکترونیکی خارج از خط (offline)، از قبیل داده های ذخیره شده بر روی CD و سایر ابزارهای ذخیره را توصیف کند.

وجود استانداردهای متنوع برای متادیتا تصویر کردن داده های مربوطه را در اتاق های تبادل این داده در شبکه ممکن و هم چنین فهرست سازی از این داده ها را مقدور می سازد.

از مهم ترین اهداف آموزش الکترونیکی به اشتراک گذاشتن داده ها و استفاده مجدد از محتوای آموزشی می باشد. در این میان سیستم مدیریت محتوای آموزشی LCMS(Leaing Content Management System) در سیستم آزمون و ارزیابی (Asseaament، نگهداری و ارایه محتویات دروس (ابر متن، ابر داده، و چند رسانه ای ها) بایستی متناسب با سیستم آموزشی و بر اساس استانداردهای بین المللی باشد. در ابزار تولید محتوا (Authoring Tool) نیز استفاده از این استانداردهای رایج بین المللی ضروری می نماید. 

در یادگیری الکترونیکی وجود متادیتا جهت ایجاد پیوندهای لازم در کتابخانه های الکترونیکی و برقراری امکان استفاده از انواع پایگاه داده های متداول و امکان ایجاد مخزن نگهداری و اشتراک محتوا از ضروریات است. 

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان  

نویسنده: مژده عشقی - تنظیم: فهیمه امرالله 

10 سیستم مدیریت آموزش الکترونیک مبتنی بر Cloud (1)

در این مقاله اشاره ای به ویژگی های یک سیستم مدیریت یادگیری الکتر,نیک (LMS) خواهیم داشت و این موضوع که این سیستم باید به گونه ای باشد که ...

عادت های متمایز کننده حرفه های آموزش الکترونیک از سایرین

لازمه قرار گرفتن در بین افراد حرفه ای، اشتراک گذاری تجربیات خود با سایرین است. ...

مدیریت سیاسی و فرهنگی در آموزش الکترونیک

فرآیند آموزشی به همراه کاهش هزینه ها، شرایط خاصی را برای عملکرد راهبردی آموزش الکترونیک ایجاد نموده است که پیش از این برای آموزش متصور نبوده است....

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 97 تاريخ : يکشنبه 22 فروردين 1395 ساعت: 6:21

خلاصه: استفاده از سیستم مدیریت آموزشی که بتواند برای هر تعداد کاربر قابل استفاده باشد یا با استفاده از آن بتوان نام تجاری خود را گسترش داد، در رشد دوره های آموزشی ایجاد شده توسط شما می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

اگر کمی به حوزه های مختلف آموزش الکترونیک علاقه داشته باشید و به دنبال مطالب جدید در این زمینه باشید خواهید دید که هر روزه در خواست های زیادی از جانب صاحبان کسب و کارهای کوچک، شرکت های جهانی و ... به منظور ارائه یک سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی مبتنی بر Cloud به دست توسعه دهندگان آموزش الکترونیک می رسد. 

10 سیستم مدیریت آموزش الکترونیک مبتنی بر cloud

آیا شما هم به دنبال یافتن یک سیستم مدیریت آموزشی مبتنی بر Cloud هستید؟ آیا نیاز خود را به داشتن یک سیستم آموزشی به روز و مقرون به صرفه احساس می کنید؟ با ما همراه باشید تا به معرفی ادامه LMSهای مبتنی بر ابر الکترونیک بپردازیم.

در مطلب قبل (می توانید از اینجا مشاهده کنید )سیستم  LMS های Adobe Captivate Prime و Coursemill توضیح داده شد در ادامه به بررسی انواع دیگری از LMS خواهیم پرداخت.

3. Litmos
سومین نوع LMS بر پایه Cloud، Litmos نام دارد. Litmos مناسب برای کارمندان، مشتریان و شرکای یک شرکت بوده و این فرصت را در جهت بهبود و مهارت در اختیار افراد می گذارد تا بتوانند خود را با سیاست های شرکت همگام سازند. استفاده از گوشی های هوشمند و تبلت در این سیستم امکان پذیر است. از Litmos می توان به عنوان یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین LMSها در بین شرکت ها نام برد چرا که قابلیت استفاده همزمان به بیش از 1 میلیون کاربر را می دهد. مدیران شرکت قادر خواهند بود تا با استفاده از Litmos میزان تعاملات بین مشتریان خود با کارمندان را از طریق نرم افزار افزایش داده و تعامل بیشتری را بین آن ها و کارمندان خود برقرار سازند. تنها وسیله مورد نیاز برای مشتریان به منظور یادگیری بر اساس این سیستم گوشی های هوشمند است.

10 سیستم مدیریت آموزش الکترونیک مبتنی بر cloud

4. Docebo
اولین ویژگی بارزی که می توان در مورد Docebo بیان داشت، کارمند پسند بودن آن است. Docebo را می توان پیشرو در آموزش های صنعتی و قابل استفاده برای شرکت های صنعتی دانست، این نرم افزار به مدیران و سایر افراد این امکان را می دهد تا تنها برای بخش هایی که مورد استفاده آن ها است هزینه بپردازند و نیازی به پرداخت هزینه برای تمامی ویژگیهای (feature) LMS نباشد. همچنین با استفاده از این LMS شما می توانید نام تجاری خود را بر روی پلتفرم مربوطه قرار داده و آن را در اختیار کاربران خود قرار دهند. تصویرسازی در Docebo به میزانی قدرتمند است که به افراد این احساس را منتقل می کند که در محل کار و یا شرکت حضور دارند. کاربران با استفاده از برنامه های کاربردی موبایل خود به دوره های آموزشی آنلاین Docebo دسترسی داشته و با استفاده از آن می توانند اطلاعات مورد نیاز را در هر زمانی در اختیار داشته باشند.

10 سیستم مدیریت آموزش الکترونیک مبتنی بر cloud

5. Talent LMS
در میان انواع LMS از Talent به عنوان ساده ترین نوع سیستم مدیریت آموزش الکترونیک یاد می شود. Talent در عین سادگی دارای گواهینامه های Scorm و Tincan بوده و با به کارگیری آن می توان کارمندان، شرکا و مشتریان را تعلیم داد.
با استفاده از Talent در 30 ثانیه می توانید دوره هایی فوق العاده با صرف کمترین انرژی ایجاد کنید. به کارگیری مجدد از فیلم های آموزشی، پاورپوینت و سایر مواد آموزشی از دیگر مزایای این LMS به شمار می آید. سفارشی سازی این LMS با توجه به نیازهای تجاری افراد با استفاده از دستگاه های مختلف می تواند استفاده چشمگیری از Talent را به همراه داشته باشد.

با استفاده از Talent در 30 ثانیه می توانید دوره هایی فوق العاده با صرف کمترین انرژی ایجاد کنید. به کارگیری مجدد از فیلم های آموزشی، پاورپوینت و سایر مواد آموزشی از دیگر مزایای این LMS به شمار می آید.

شرکت ها می توانند المان های مورد نیاز همچون ورود کاربر (SSO) را به پلتفرم خود اضافه کرده و آن را بیش از هر زمان دیگری مشتری پسند کنند. اگرچه مشتری پسند بودن Talent دور از ذهن نیست چرا که گزارش ها و آنالیزهای قوی و شگفت انگیز این LMS هر کسی را ذوق زده خواهد کرد. ( به بیان دیگر می توان به وجود متدهای داده کاوی در Talent اشاره داشت.)
در این LMS شما می توانید برنامه های مورد نیاز خود را ارتقا داده و آپدیت کنید و به دنبال آن برنامه هایی که هیچ احتیاجی به آن ندارید را حذف کنید.

10 سیستم مدیریت آموزش الکترونیک مبتنی بر cloud

6. Wizdom Training
اگر به دنبال یک راه حل ایده آل برای آموزش سهامداران خارجی خود هستید استفاده از Wizdom را به شما پیشنهاد می کنیم. Wizdom به شما امکان پیاده سازی ایده ها و آموزش هایتان را بر پایه پلتفرم های تجارت الکترونیک را می دهد تا بتوانید آن را به سهامداران خود عرضه کنید.

10 سیستم مدیریت آموزش الکترونیک مبتنی بر cloud

پلتفرم های تجاری شامل دوره های آموزشی ترکیبی و آموزش الکترونیک سنتی است. وجود رنگ ها و تم های مختلف اجازه تجاری سازی نام را به شما خواهد داد تا با استفاده از رابط کاربری Wizdom حق انتخاب را به سهامداران واگذار کنید. با استفاده از این روش شما قادر به پیگیری نوع و میزان استفاده کاربران خود خواهید بود.
ادامه دارد...

 

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی 

تنظیم: مرجان سلیمانیان

دوره های آموزش استفاده از موبایل

این مطلب نوشته Christopher Pappas در تاریخ 14 ژانویه 2015 است. به لطف محبوبیت رو به رشد تلفن های همراه در سال های اخیر افراد بیشتری به سمت استفاده از دستگاه هایی همچون اسمارت فون ها، تبلت ها رفته و با به کارگیری آن ها به صورت روزانه به جذب دانشی ارزشمند

٦نکته معلم آنلاین بودن

اگر می خواهید بدانید که در حال حاضر یک معلم آنلاین هستید یا خیر، 6 مورد بیان شده را آنالیز کنید. این موارد بایدهایی هستند که برای رشد افراد و تبدیل شدن آن ها به معلم خصوصی آنلاین ضروری است. ...

دوره های آنلاین برای حرفه ای ها (1)

هر فرد حرفه ای باید با افزایش دانش و مهارت هایش به دنبال بهتر شدن و توسعه آینده خود باشد. اگرچه برای حرفه ای های آموزش الکترونیک داشتن خلاقیت و نوآوری در صنعت بین المللی یادگیری آموزش الکترونیک بسیار ضروری است.

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 91 تاريخ : يکشنبه 22 فروردين 1395 ساعت: 6:21

طرح تدبر در قرآن دانشگاهیان

در فعالیت های متداول قرآنی (قرائت، ترجمه ومفاهیم، تفسیر و...) حلقه ای مفقوده وجود دارد که «تدبر در قرآن» آن را تکمیل می کند. برای بهره مندی از قرآن، غالباً حفظ، قرائت و یا مختصری ترجمه قرآن آموزش داده می شود و یا در سخنرانی ها به ارائه آموزه ها و معارف تفسیری قرآن پرداخته می شود. با این وجود این فعالیت ها، کارکرد قرآن به عنوان قانون اساسی و منشور راهبردی تمدن و جامعه اسلامی را تأمین نمی کنند. اما در تدبر، فرد علاوه بر فهم ترجمه آیات، لازم است به ارتباط بین آیات در سوره های قرآن نیز توجه نماید تا به جای نکات پراکنده، یک نظام هدایتی را از آن سوره درک کند. تدبر در قرآن، به عنوان فهم جامع، نظام مند و منسجم قرآن کریم شاهراه اصلی برای تثبیت کارکرد راهبردی قرآن است. این فعالیت نه مانند ترجمه خوانی قرآن یک فعالیت ابتدایی و نه مانند تفسیر قرآن، یک پروسه تخصصی است. (آشنایی بیشتر با تعریف و مبانی تدبر)

با توجه به ماهیت تدبر در قرآن، مخاطبان این دوره و روش مند بودن این فعالیت و لزوم کسب مهارت آن، ویژگی های زیر در کلاس های این دوره لحاظ شده است:
1. محور بحث، انس و فهم معارف نظام مند سوره ها می باشد نه صرفاً قرائت یا تفسیر آیات پراکنده.
2. کلاس به شیوه مخاطب محور و کارگاهی اداره می شود.
3. مباحث، دارای چارچوب و ضابطه مند است نه ذوقی و سلیقه ای.
4. در این کلاس تلاش بر آموزش روش تدبر است و نه صرفاً ارائه مفاهیم و معارف سوره ها.
5. سطح و محتوای کلاس متناسب با قشر دانشجو و دغدغه های وی تنظیم شده است.

پیشینه طرح
طرح تدبر در قرآن در سالهای ۸۴-۸۹ در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه¬ تهران (با محوریت مسجد دانشگاه تهران) و سپس در  سالهای ۹۰-۹۲ در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان (مرکز فاطمی) و برخی دانشگاه های دیگر (دانشگاه علم و صنعت، امیر کبیر و ٦) با موفقیت و استقبال خوب دانشجویان برگزار شده است. بعد از یک وقفه کوتاه که جهت جمع بندی تجربیات و تقویت طرح و تدوین محتوای نهایی انجام گرفت، این دوره ها در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ در حوزه دانشجویی دانشگاه شریف برگزار و از پائیز ۹۴ به طور متمرکز در مؤسسه قرآن و عترت رهپویان امام رضا(ع) برگزار می شود.

طرح تدبر در قرآن دانشگاهیان

شرایط شرکت کنندگان
برادران دانشجو یا فارغ التحصیلِ متولد سال ۱۳۶۵ به بعد.

ویژگی ها و شرایط اجرایی دوره

این دوره ها شامل دو مقطع می باشد: ۱. پیش دوره   ۲. دوره آموزشی

1. پیش دوره(دوره آشنایی): چهار جلسه ابتدایی این دوره ها، به عنوان پیش دوره بوده و طی آن، مخاطبان با تدبر در قرآن آشنا می شوند. در جلسه پنجم، آزمونی گرفته خواهد شد و افراد به شرط قبولی در این آزمون می توانند در دوره آموزشی شرکت کنند.
هزینه پیش دوره: ۲۰ هزار تومان
زمان کلاس های پیش دوره:
٢کلاس ۱: سه شنبه ها ساعت ۱۷ تا ۱۹

 
۲۴ فروردین۹۵ الی ۲۱ اردیبهشت۹۵
٢کلاس ۲: پنج شنبه ها ساعت ۸ تا ۱۰

 
۱۹ فروردین ۹۵ الی ۳۰اردیبهشت ۹۵

2. دوره آموزشی (دوره اصلی)
- شامل ۱۲ واحد (چهار ساعت در هفته به مدت سه ترم) است.
- در دوره آموزشی روش تدبر در سوره های قرآن آموخته می شود.
- در این دوره، زبان قرآن (زبان عربی قرآنی) به عنوان مقدمه مهم تدبر در قرآن با رویکردی آسان و نوین نیز آموزش داده خواهد شد.
- هزینه ترم های دوره آموزشی: هر ترم ۵۰ هزار تومان
- ترم اول دوره آموزشی از دهه سوم تیر ۹۵ آغاز و تا پایان شهریور ۹۵ ادامه پیدا می کند.

مکان برگزاری کلاسها
کلاسها در مؤسسه قرآن و عترت رهپویان امام رضا(ع) به آدرس سه راه طالقانی، خیابان خواجه نصیرالدین طوسی، نرسیده به میدان سپاه، نبش کوچه شهید مفیدی، پلاک۲ برگزار می شود که با ایستگاه های مترو دروازه شمیران و طالقانی و ایستگاه بی آر تی پل چوبی فاصله زیادی ندارد.

ثبت نام در: Tadabor.ir

مرکز آموزش الکترونیکی موسسه تبیان، تنظیم: مرجان سلیمانیان

دوره آموزش مقدمات تدبر در قرآن

دوره آموزشی مقدمات تدبر در قرآن، اولین دوره از دوره های روش های تدبر در قرآن است که ضمن بیان ویژگیهای قرآن و اصول مراجعه به آن، معنای واژه تدبر را از منظر قرآن تعریف نموده و چارچوب کلی تدبر در قرآن را تبیین می نماید.

برگزاری سومین دوره آموزش مجازی فصیح خوانی قرآن

سومین دوره آموزش مجازی فصیح خوانی قرآن کریم در زمستان 93 به مدت 2 ماه برگزار گردید. دوره فصیح خوانی قرآن کریم یکی از دوره های دپارتمان قرآن است که پیشنیاز دوره تجوید می باشد.

دانشگاه علوم پزشکی مجازی راه اندازی شد

دانشگاه علوم پزشکی مجازی کشور راه اندازی شد و در این دانشگاه به زودی دوره کارشناسی ارشد مجازی آموزش پزشکی ویژه اعضای هیات علمی و پرتال آموزشی درس معارف اسلامی برای دانشگاه ها ایجاد می شود....

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 91 تاريخ : چهارشنبه 18 فروردين 1395 ساعت: 12:41


خلاصه: لازمه قرار گرفتن در بین افراد حرفه ای، اشتراک گذاری تجربیات خود با سایرین است. برخی معتقدند که استفاده از نظرات و تجربیات افراد آن ها را وابسته به دیگران می کند و دیگر خود نمی توانند محصولی را ارائه دهند. این تفکر کاملا اشتباه است چرا که شما با بهره گیری از نظرات سایرین می توانید شکست هایی که افراد با آن مواجه شده اند را تکرار نکنید و یک گام جلوتر باشید.

شما با بهره گیری از نظرات سایرین می توانید شکست هایی که افراد با آن مواجه شده اند را تکرار نکنید و سریع تر به مقصود برسید.


در دو مطلب (1) و (2) قبل در مورد 7 مورد از عادات مردمان موثر در حوزه آموزش عنوان شد که شامل
1. تسلیم شدن را فراموش کنید.
2. تداوم، کلید موفقیت
3. به دنبال فرصت های یادگیری باشید
4. مسئولیت پذیری
5. ارزش زمان را بدانید.
6. کار خود را به تعویق نیاندازید.
7. از حوزه امن و آرام خود کمی دور شوید
بود می توانید مطالب (1) و (2) را مطالعه نمایید.

عادت های متمایز کننده حرفه های آموزش الکترونیک از سایرین(3)

آیا شما نیاز به ارتباط و مشورت گرفتن از دیگران را احساس می کنید؟ آیا این نیاز را به عنوان یک ضعف می پندارید؟ در ادامه با ما باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.
درست است که برای حرفه ای شدن نیاز به استعداد، خلاقیت و پشتکار دارید اما نکات زیر را فراموش نکنید.

8. از بازخوردها (Feedback) استقبال کنید
حرفه ای ها در آموزش الکترونیک نسبت به انعکاس ایده های افراد دید بازی دارند و به خوبی از آن ها استقبال می کنند. اهمیت این موضوع کامل شدن کار شما را به دنبال خواهد داشت. در نظر گرفتن بازخوردهای سایرین در مراحل تولید یک دوره آموزش الکترونیک می تواند در روند رو به رشد کار شما بسیار موثر باشد.

نادیده گرفتن نظرات سایرین نسبت به کار خود همانند آن است که بگویید در رشد شخصیتی خود نیزی به یادگیری ندارید!!

لازمه قرار گرفتن در بین افراد حرفه ای، به اشتراک گذاری تجربیات با سایر افراد است به گونه ای که جذابیت کافی را داشته و در آن حس توهین به کسی القا نشود. این کار نه تنها در کار شما خللی ایجاد نخواهد کرد بلکه می توانید راحت تر از قبل روش ها و برنامه های خود را مدیریت کنید.

اگر در دسته افرادی قرار می گیرید که نسبت به انتقاد سایرین از خود عکس العمل نشان می دهند و یا انتقادات را شخصی تلقی می کنید نه تنها فرصت های جدید یادگیری را از دست خواهید داد بلکه از دیدن و دریافت دیدگاه های جدید نیز محروم می شوید که نتیجه آن جدا شدن از جامعه آموزش الکترونیک خواهد بود در این شرایط همواره اعتماد دیگران به خود را یک اشتباه بزرگ تلقی می کنید (تصور می کنید ارزش اعتماد کردن ندارید).

عادت های متمایز کننده حرفه های آموزش الکترونیک از سایرین(3)


9. شبکه های ارتباطی خود با دیگران را قطع نکنید
قرار گرفتن در گروه فعالان چه در جامعه و چه در حوزه فعالیت خود بسیار حائز اهمیت بوده چرا که روابط بین افراد به عنوان یک کاتالیزر برای رسیدن به موفقیت عمل خواهد کرد. فراموش نکنید که مردم با افرادی که شناخته شده باشند ارتباط بهتری برقرار کرده و به آن ها اعتماد بیشتری دارند. حال چگونه می توان این حس اعتماد و محبوبیت را در افراد ایجاد کرد؟

فراموش نکنید که مردم با افرادی که شناخته شده باشند ارتباط بهتری برقرار کرده و به آن ها اعتماد بیشتری دارند. حال چگونه می توان این حس اعتماد و محبوبیت را در افراد ایجاد کرد؟ این احساس تنها زمانی ایجاد خواهد شد که با افراد در ارتباط باشید. شبکه های ارتباطی نه تنها راهی برای ساختن و پرورش روابط است.

این احساس تنها زمانی ایجاد خواهد شد که با افراد در ارتباط باشید. شبکه های ارتباطی نه تنها راهی برای ساختن و پرورش روابط است بلکه قابلیت ارائه فرصت های جدید شغلی به شما را خواهند داشت تا بتوانید سرعت در توسعه حرفه ای که در آن مشغول هستید را تجربه کنید.

داشتن روابط خوب با همکاران موجب می شود تا در صورت بروز مشکلات با آن ها مشورت کرده تا بتوانید در حل موضوعات از تجربه سایرین نیز استفاده کنید.

اگر خود به عنوان یک فرد حرفه ای و خبره با افراد سرشناس در ارتباط باشید، اعتماد سایرین به شما جلب شده و خواهان دستاوردهای بیشتری از شما خواهند بود. حال در نظر داشته باشید که مدتی مشغول به کار نبوده اید، با داشتن همین ارتباطات و شناخت افراد از شما زمینه های کاری متعددی برایتان فراهم می شود. بنابراین توصیه ما به شما این است که در کنفرانس های آموزش الکترونیک شرکت کرده، در سایت LinkedIn به فعالیت بپردازید و با افرادی که به عنوان حرفه ای های آموزش الکترونیک شناخته شده اند شبکه ای ایجاد کنید.

فراموش نکنید که ارتباط با افراد فعال در حوزه آموزش الکترونیک می تواند تأثیر عمیقی بر زندگی و کسب و کار شما داشته باشد و دلیل آن به اشتراک گذاری اهداف و ارزش های شما توسط این افراد است.

عادت های متمایز کننده حرفه های آموزش الکترونیک از سایرین(3)


10. به همکاری با افراد جواب مثبت بدهید.
همکاری نوعی دیگر از ارتباط است که حرفه ای ها در آموزش الکترونیک از طرفداران آن هستند. در صورتی که خواهان قرارگیری در نقطه اوج هستید، این جمله را فراموش نکنید: "لازمه موفقیت، در همکاری با مردم است."

در کنار استعدادهای خود، استفاده از استعدادهای سایرین می تواند شما را در به پایان رساندن یک کار آن هم به بهترین شکل ممکن یاری دهد. همکاری موثر، خلاقیت را پرورش داده و تفکر رو به جلو ترویج یافته و در نهایت عملکرد بهبود می یابد.

بر روی بهبود مهارت های ارتباطی خود کار کنید تا بتوانید با مدیران، طراحان، برنامه نویسان و سایر افراد در هر سطحی که باشند ارتباط خوبی برقرار کنید. پرورش روابط نه تنها موجب افزایش کارایی می شود بلکه در اثر بخشی دوره آموزش الکترونیک ایجاد شده بسیار موثر خواهد بود.

11. به کار خود عشق بورزید.
افراد موفق در این حوزه، اشتیاق به کار را تحت هیچ شرایطی کنار نخواهند گذاشت. هیچ دلیلی مانند انرژی، صرف وقت، منابع و ... نمی تواند علاقه آن ها به کارشان را کم کند. شما برای موفق شدن در این حوزه می بایست سرمایه گذاری بنیادی بر روی علاقه و اشتیاق خود به کار داشته باشید.

شما با پرسیدن یک سوال می توانید میزان علاقه خود به کارتان را بسنجید "آیا حاضرید کارتان را بدون دریافت مبلغ انجام دهید؟ (حاضرید کارتان را رایگان انجام دهید؟)"

شما با پرسیدن یک سوال می توانید میزان علاقه خود به کارتان را بسنجید "آیا حاضرید کارتان را بدون دریافت مبلغ انجام دهید؟ (حاضرید کارتان را رایگان انجام دهید؟)" اگر جواب شما به این سوال مثبت است بدانید که فردی منحصر به فرد هستید و محصولی متفاوت ارائه خواهید کرد.

اگر جواب شما به این سوال مثبت است بدانید که فردی منحصر به فرد هستید و محصولی متفاوت ارائه خواهید کرد. اشتیاق و علاقه به آموزش الکترونیک بارزترین صفت حرفه ای ها در این حوزه است که نتیجه ان خلق متفاوت ترین دوره ها خواهد بود.

لازمه خلق متفاوت پذیرش دشواری ها در مسیر کار است. در صورتی که از تمامی این دشواری ها لذت می برید و احساس شادی را از دست نداده اید، به شما اطمینان می دهیم که بزرگ ترین و اساسی ترین گام را به سوی موفقیت بر خواهید داشت. هیچ شکست و اشتباهی نباید از اشتیاق شما به انجام کارتان کم کند. علاقه تنها سوخت رایگان و نامحدود برای انجام هر کاری است.

با مطالعه این مطلب با المان هایی که حرفه ای ها را از سایرین متمایز می کند آشنا شدید. حال می توانید تمامی ویژگی ها را در خود جستجو کرده و انگیزه خود را تقویت کنید تا زمینه ای برای پرورش مهارت ها در شما به وجود آید.

تهیه: فائزه خاموشی
بخش آموزش مجازی تبیان

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 113 تاريخ : چهارشنبه 18 فروردين 1395 ساعت: 8:11

دانشگاه علوم پزشکی مجازی راه اندازی شد

دانشگاه علوم پزشکی مجازی کشور راه اندازی شد و در این دانشگاه به زودی دوره کارشناسی ارشد مجازی آموزش پزشکی ویژه اعضای هیات علمی و پرتال آموزشی درس معارف اسلامی برای دانشگاه ها ایجاد می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، گام چهارم طرح تحول سلامت به تحول در آموزش پزشکی اختصاص دارد. در این تحول ۱۲ بسته به دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان ماموریت های کاری آنها سپرده شده است و مناطق آمایشی هر کدام به اجرای بخشی از این بسته ها می پردازند.

در بسته «توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی » پیشنهاد راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی کشور با محوریت حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت به شورای گسترش داده شد.

شورای گسترش با این پیشنهاد موافقت کرد و اساسنامه آن تنظیم و تصویب شد. برنامه عملیاتی و توزیع وظایف در سه حوزه پشتیبانی، محتوی سازی و پرتال ملی آموزش مجازی کشور نیز نهایی شد.

در نهایت پرتال دانشگاه علوم پزشکی مجازی کشور به آدرس vums.ac.ir راه اندازی شد.

در این دانشگاه به زودی دو برنامه نرم افزار مدیریت یادگیری الکترونیکی و پرتال آموزشی درس معارف اسلامی برای دانشگاه های سراسر کشور راه اندازی می شود.

دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی در زمینه تولید محتوی و اه اندازی نرم افزاری با این دانشگاه مجازی همکاری می کنند.

این دانشگاه دارای سرور اختصاصی است و با دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور تعامل دارد.

یکی از مهمترین کارهای دانشگاه علوم پزشکی مجازی راه اندازی دوره کارشناسی ارشد مجازی آموزش پزشکی در مراحل گواهینامه سطح ۱ تا ۳ است.

این دوره به منظور توانمند سازی اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ایجاد شده است و اعضای هیات علمی سراسر کشور می توانند در این دوره ها ثبت نام و از آن استفاده کنند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: مرجان سلیمانیان

نهمین کنفرانس سالانه یادگیری الکترونیکی ایران

محورهای کنفرانس: نظریات و تجارب یادگیری/ یاددهی در طراحی و تالیف محتوا و درس افزار الکترونیکی نظریات و تجارب یادگیری/ یاددهی در ارزشیابی یادگیرنده مدلسازی کاربر برای محیط های یادگیری الکترونیکی سکوها و ابزارهای نرم افزاری در طراحی و تالیف محتوا...

توسعه شبكه دسترسی ملی برای ارایه خدمات الكترونیكی

یكی از اصلی ترین برنامه های وزرات ارتباطات توسعه شبكه دسترسی ملی به منظور عرضه خدمات الكترونیكی به مردم است كه در قالب شبكه ملی اطلاعات پیگیری و اجرایی می شود.

ارزیابی وضعیت دولت الکترونیکی در ایران بر اساس چارچوب METER

METRE ، ابزاری برای خودارزیابی آمادگی دولت الکترونیک در هر کشور است.

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 104 تاريخ : چهارشنبه 18 فروردين 1395 ساعت: 8:11

خلاصه: مطلب ارائه شده از سه مقاله مختلف گرفته شده که مهمترین آنها نوشته آقای CHRISTOPHER PAPPAS است که در 3 نوامبر 2015 ارائه شده. در این مقاله اشاره ای به ویژگی های یک سیستم مدیریت یادگیری الکتر,نیک (LMS) خواهیم داشت و این موضوع که این سیستم باید به گونه ای باشد که در کنار پاسخگویی به نیازهای شما، قادر به پرداخت های هزینه های مرتبط با آن نیز باشید.

ممکن است در چند سال گذشته کمتر کسی نام LMS را شنیده بود اما در حال حاضر این نوع از یادگیری بسیار گسترش یافته و گزینه های زیادی در اختیار کاربران قرار گرفته تا با استفاده از آن بتوانند به نیازهای خود پاسخ دهند و در مقابل هزینه ای مقرون به صرفه را پرداخت کنند. LMS های مبتنی بر Cloud این امکان را برای شرکت های بزرگ فراهم آورده است.

10 سیستم مدیریت آموزش الکترونیک مبتنی بر cloud (1)

LMS مخفف Leaing Management System است و می توان آن را به عنوان یک سیستم مدیریت آموزشی (یادگیری) در نظر گرفتLMS یک نرم افزار کاربردی است که می تواند عملیات مدیریت را انجام دهد، صوت و یا مستندات داشته باشد، گزارش دهی انجام دهد و به طور کلی یک تکنولوژی آموزشی است که فضا و بستر E-leaing محسوب می شود، و با برنامه ریزی می توان از آن در آموزش دوره های مختلف استفاده نمود.
در این روش افراد در شرکت ها می توانند به صورت آنلاین به محتوای آموزشی دسترسی داشته و در نتیجه هزینه های قابل پرداخت برای آن ها به حداقل خواهد رسید. تمامی مزایای ذکر شده می تواند از جزیی ترین نکات مثبت این شیوه باشد.
قبل از آن که بخواهیم به انواع ویژگی های این نوع از آموزش بپردازیم در قدم اول بهتر است یک LMS مبتنی بر Cloud متناسب با نیاز خود پیدا کنیم. با دنبال کردن این مقاله میت وانید با برخی از این LMSها و ویژگی های آنها آشنا شوید.

"این نکته را فراموش نکنید که هر یک از  LMSهای معرفی شده هدف خاصی را دنبال کرده و بر بخش خاصی تمرکز دارند."

1. Adobe Captivate Prime
شرکت Adobe یکی از قوی ترین شرکت ها در زمینه عرضه نرم افزارهای متفاوت بوده که از جمله این نرم افزارها می توان به  Adobe captivate (تالیف آموزش الکترونیک)، Adobe Presenter (نرم افزار ضبط ویدیوی سریع)، Adobe Connect (کلاس درس مجازی) و .... اشاره داشت. به گفته شرکت Adobe هدف از ارائه این نرم افزارها یکپارچه سازی سرویس های آموزشی و به دنبال آن برپایی سیستم مدیریت محتوای آموزشی (LCMS) است.

شرکت Adobe یکی از قوی ترین شرکت ها در زمینه عرضه نرم افزارهای متفاوت بوده که از جمله می توان به Adobe captivate، Adobe Presenter ، Adobe Connect و .... اشاره داشت. به گفته شرکت Adobe هدف از ارائه این نرم افزارها یکپارچه سازی سرویس های آموزشی و به دنبال آن برپایی سیستم مدیریت محتوای آموزشی (LCMS) است.

در این بین، نرم افزار Adobe Captivate این امکان را به افراد می دهد تا ایده های آموزشی خود را پیاده سازی کرده و به مقوله آموزش پرداخته و در نهایت مسیر یادگیری افراد را پیگیری نمایند. Adobe Captivate تنها یک بار زحمت ساخت مراحل را به شما خواهد داد و بعد از آن خواهید توانست نتایج حاصل از آن را دنبال کنید. شما به راحتی می توانید از مواد آموزشی متفاوت همچون پاورپونت، PDF، word، فیلم های آموزشی و .... استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای تولید فیلم های آموزشی نیاز به دانلود هیچ نرم افزاری نخواهید داشت. (فراموش نکنید که تمامی موارد بیان شده بر مبنای Cloud خواهد بود.)

10 سیستم مدیریت آموزش الکترونیک مبتنی بر cloud (1)

شرکت Adobe به منظور فراهم آوردن راحتی کاربران خود یک سری Help نیز در نظر گرفته تا افراد بتوانند در مواقع ضروری از آن ها بهره ببرند. Adobe بر این باور است که می تواند در آموزش از طریق تلفن های هوشمند و Gamification بسیار تاثیرگذار باشد.

پیش از آن که شما بخواهید از ما دلیل انتخاب این LMS را جویا باشید 4 مورد را عنوان خواهیم کرد:
- Adobe Captivate تجربه ای را در اختیار یادگیرندگان قرار می دهد که احساس مجازی بودن آموزش را نداشته باشند.
- LMS یاد شده به راحتی قابل اجرا بوده و در زمان 90 دقیقه ای می توانید آن را راه اندازی کنید.
- با به کارگیری این LMS شما می توانید بهترین شرایط یادگیری را برای کاربران خود فراهم کرده و با داشتن بالاترین خروجی مفید، به اهداف سازمانی خود دست یابید.
- استفاده از Adobe Captivate در سازمان شما نوع جدیدی از فرهنگ سازی را رواج خواهد داد تا کاربران، آموزش را به چشم سرگرمی دیده و با استقبال بیشتری آن را بپذیرند. (دلیل وجود این مزیت را می توان به کارگیری Gamification دانست.)

2. Coursemill
گزارش های دقیق و تفکیک شده، قوی و مقرون به صرفه ای که Coursemill در اختیار شما می گذارد می تواند از جمله ویژگی های بارز این LMS باشد.

وجود قابلیت Drag&Drop در Coursemill این امکان را به یادگیرندگان خواهد داد تا بتوانند با استفاده از نمودارها، گراف ها و ... گزارشی با جزئیات بیشتر را در اختیار مدیران خود قرار دهند. Coursemill مانند سایر LMSها از طریق موبایل پشتیبانی شده و می تواند اطلاعات مورد نیاز افراد را در هر لحظه و هر کجا در اختیار افراد قرار دهد.
ادامه دارد...

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سیدخاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان

وجوه مشترک آموزش الکترونیکی و فیلم (2)

تبلیغات و روش هایی که در معرفی دوره های آموزشی خود به کار می برید می تواند اولین گام برای به شهرت رسیدن باشد. همچنین به نیاز به حضور اساتیدی دارید که بتوانند مانند یک بازیگر حرفه ای ایفای نقش کرده و مخاطبان را به سمت دوره های آموزشی شما جلب کنند.

گام های استفاده از LinkedIn در یادگیری اجتماعی (3)

آشنایی افراد با متخصصان و کارشناسان در زمینه های مختلف، به اشتراک گذاری اطلاعات و استفاده از تجربیات به دست آمده در زمینه های مختلف مزایایی است که استفاده از شبکه های اجتماعی دارند...

دوره های آموزش استفاده از موبایل

این مطلب نوشته Christopher Pappas در تاریخ 14 ژانویه 2015 است. به لطف محبوبیت رو به رشد تلفن های همراه در سال های اخیر افراد بیشتری به سمت استفاده از دستگاه هایی همچون اسمارت فون ها، تبلت ها رفته و با به کارگیری آن ها به صورت روزانه به جذب دانشی ارزشمند

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 98 تاريخ : چهارشنبه 18 فروردين 1395 ساعت: 8:11

عادت های متمایز کننده حرفه های آموزش الکترونیک از سایرین(1)

در این نوشتار به تاثیرات نگرش استراتژیک به نقش آموزش الکترونیک در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرداخته می شود. در عین حال همراه با ارائه مباحث نظری، نتایج عملیاتی آن نیز در برنامه سازمان استان اصفهان مورد بحث قرار می گیرد. این مقاله علاوه بر بازانگاری در نوع نگاه به آموزش الکترونیکی، به راه کارهائی برای ایجاد کارآفرینی چند لایه، توسعه جغرافیائی و موضوعی آموزش مجازی در قالب یک سازمان و نتایج راهبردی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، از طریق آن خواهد پرداخت.

ورود به این مبحث در اغلب سازمان ها با ساده انگاری هایی همراه است که بی فرجامی برنامه را به همراه خواهد داشت. این نوشتار در تلاش است تا از ترکیب انواع تلاش های ملی و بین المللی به درک عمیق تری از مدیریت و اجرای برنامه های آموزش الکترونیک دست یابد.
در این نوشتار مدلی ارائه می گردد که بر اساس تجربه در سازمان استان اصفهان و چند سازمان دیگر طراحی و تثبیت گردیده است.
 

مقدمه:

تا به امروز هرجا به موضوع آموزش مجازی پرداخته می شده تمام تلاش بر توجیه استفاده از آن بوده است. این دوران دیگر به سر آمده. همه مدیران میانی، کاربران عادی، خانواده ها و ... می دانند و با تمام وجود پذیرفته اند. اما یک سوال اساسی برای مدیران ارشد همچنان پابرجاست! آنها به چیزی فراتر از کاهش هزینه ها، گسترش بیشتر حیطه آموزشی و افزایش کارآئی نیازمند هستند.

آنها از پس این سرمایه گذاری، با سوالی ژرف تر روبرو خواهند بود. کاهش هزینه ها، افزایش گستره عملکرد، آسایش بیشتر کاربران و ... شاید برای کاربران عادی آموزش، جذاب باشد، اما برای یک مدیر ارشد وسیله ایست برای رسیدن به مجموعه اهداف استراتژیک.

یادگیری الكترونیكی به دلیل طبیعت دانش مداری خود، نیازمند باز مهندسی تكنیك ها، راهبردها و رویكردهای خود بر اساس مدیریت دانش است. اگر دهه پایانی قرن بیستم دهه انفجار فناوری اطلاعات و ارتباطات بود، در دهه آغازین قرن بیست و یكم با هضم فناوری اطلاعات در سیستم ها و فرایندهای مدیریتی، ما شاهد انقلاب مدیریت در دنیا خواهیم بود. انقلابی كه ابعاد اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی آن هنوز به طور كامل شناخته نشده است.

آموزش الکترونیکی از منظر استرتژیک:

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چنانچه خواستار ورود اصولی به حوزه آموزش الکترونیکی باشد باید خود را آماده اولین تغییر اساسی در نگاه به آموزش بر اساس فناوری اطلاعات و ارتباطات بنماید. اینترنت آموزش را به جاهایی برده است که پیش از آن، سابقه ای از آموزش در آنجا نبوده است. اما این شاید یک کمینه برای توانمندی های آن باشد. ظاهرا بازگشتی نیز وجود ندارد.

آموزش الکترونیکی شکل جدیدی از نمایش محتوای درسی از راه دور نیست، بلکه آغاز شیوه ای جدید در مدیریت آموزشی است.

مدیریت و اجرای آموزش تغییر شکل داده اند. آموزش مبتنی بر اینترنت فقط نقطه آغازین راه است، هنوز می توان منتظر چشم اندازهای بزرگتری در میانه راه بود. آموزش الکترونیکی شکل جدیدی از نمایش محتوای درسی از راه دور نیست، بلکه آغاز شیوه ای جدید در مدیریت آموزشی است. به نظر مک کاستاو، "اگر بتوانیم دوره های آموزشی خود را به صورت آنلاین اداره کنیم، می توانیم به کل جامعه دسترسی یابیم."

نگرش درست به کاربردهای کلان آموزش الکترونیکی، انقلابی در حوزه های مرتبط با آن را به همراه خواهد داشت. انقلاب واقعی آن چیزی نیست که در حوزه سخت افزار و نرم افزار و فناوری های آنها به وقوع می پیوندد، بلکه آن چیزیست که در زمینه فناوری فکری اطلاعات، ارتباطات و افزایش دانش و هوش بشری رخ می دهد.

آموزش الکترونیکی میراث فرهنگی

بررسی این قابلیت های انقلابی بدون بررسی تاثیرات فناوری اطلاعات امکان ناپذیر است. انقلاب اطلاعاتی با ظهور منابع دیجیتالی و ابزارهای ارتباطی دیگر بار تمامی جوانب زندگی انسان معاصر و از جمله نظام های آموزشی را دچار تغییرات بنیادین كرده و ورود به عصر اطلاعات (Information Age) و گسترش ابزارها و كاربردهای فناوری ارتباطات، سبب شكل گیری رویكردی جدید در امر آموزش برای حل و رفع این چالش نسبتاً قدیمی شده است.

فناوری اطلاعات به عنوان یك رسانه جدید، بر اساس تئوری «مك لوهان»: «رسانه همان پیام است»، حاوی پیام ها و مفاهیمی برای توسعه جامعه اطلاعاتی (Information Society) به جامعه دانش مدار (Knowledge Society) است كه سرعت و استمرار آن، در موج چهارم حیات بشر به وسیله دو مفهوم «مدیریت دانش» و «یادگیری الكترونیكی» صورت می گیرد.
از ترکیب اصول جهانی شدن و مدیریت دانش محور، اصلی ترین نقشی که برای آموزش الکترونیکی مترتب خواهد بود، نقش یک بازوی استراتژیک برای سازمان است.


چنانچه یک سازمان آموزش الکترونیکی را ترکیبی از توانمندی فنی و مدیریت استراتژیک آموزشی در یک سازمان دانش محور بدانیم یک سازمان آموزش الکترونیک به وجود می آید که بر اساس مدیریت دانش اداره می شود.

مدیریت دانش یعنی فرایند استفاده خلاق، مؤثر و كارآمد از كلیه دانش ها و اطلاعات، با انگیزه مدیریت تغییرات در دسترس سازمان به نفع مشتری و مخاطب و در نتیجه به سود خود سازمان. به این ترتیب ملاحظه می شود كه دانش دارایی فكری است كه در اقتصاد و مدیریت جدید جهانی و در تكاپوی تولید دانش از دارایی های سنتی سرمایه ای و ... مهم تر خواهد بود.

همان طور كه این متن نشان می دهد، این مفهوم تازه ای نیست اما پیشرفت های اخیر در زمینه فناوری اطلاعات فرصت های آسان تری فراهم می آورد كه بتوان دانش را به نحو مؤثرتری كسب و آن را تنظیم و توزیع كرد. برای به دست آوردن توان تبدیل دانش به مزیت رقابتی، سازمان ها بایستی محیطی فرهنگی به وجود آورند كه در آن دانش و اطلاعات تسهیم و مدیریت شود و مورد استفاده قرار گیرد.

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان

منبع: آکادمی مجازی ایرانیان

بهترین منابع تلفیقی آموزش الکترونیک (2)

کودکان قرن 21 ، تمام مدت در حال بازی با تکنولوژی های مختلف مانند موبایل، لپ تاپ، اینترنت، پلی استیشن و ...

بررسی خصوصیات محیط های آموزش الکترونیکی

ظرف ۲۰ سال آینده دانشگاه های فعلی به سرزمین هایی متروک تبدیل خواهند شد...

مزایای استفاده از روش آموزش الکترونیکی

با استفاده از شبکه اینترنت به سرعت می توان به تبادل اطلاعات پرداخت...

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 92 تاريخ : سه شنبه 10 فروردين 1395 ساعت: 7:05

پدیده شبکه های اجتماعی مجازی، چالش ها و فرصت ها

در روند پر شتاب توسعه جهانی، تكنولوژی ارتباطی با ساعتی غیر قابل تصور پیشرفت نموده و چهره جهان را دگرگون كرده است. عنصر شاخص و تأثیرگذار بر این روندِ تحول و دگرگونی، «فناوری» است كه در کلیه عرصه های ارتباطی، رسانه ای، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر روز جلوه تازه تر و بدیع تری پیدا می كند.

ظهور اینترنت به عنوان یک ابزار جدید، سریع و ارزان، عرصه های مختلف ارتباطی زندگی بشر را دچار دگرگونی کرد و از جهات بسیاری معنا و مفهوم جدیدی به ابعاد آن بخشید. اینترنت با در نوردیدن فاصله های زمانی و مکانی، جهان را برای همه به عرصه حضور تبدیل نمود. در حال حاضر یکی از فناوری هایی که به واسطه گسترش اینترنت مورد توجه قرار گرفته است، «رسانه های اجتماعی» می باشد.

رسانه های اجتماعی ( نظیر فیس بوک، توییتر و یوتیوپ) در بردارنده محتوای ایجاد شده بر پایه همکاری و مشارکت مردم است که به عنوان کاربر این گونه سایت ها در فضای مجازی قرار گرفته و فعالیت اجتماعی، مشارکتی، اشتراکی و ارتباطی دارند. شبکه های اجتماعی نوعی از رسانه های اجتماعی هستند که بر بستر ارتباط بین اعضاء شکل می گیرند. رسانه های اجتماعی به هشت نوع کلی تقسیم می شوند:

*شبکه های اجتماعی(Social Network)

*وبلاگ ها(Blogs)

*سایت ها(Sites)

*اجتماعات محتوا محور(Content Communication)

*ویکی ها(Wikies)

*پادکست ها(Padcasts)

*فروم ها(Forums)

*میکروبلاگ ها(MicroBlogs)

با بروز و ظهور رسانه های اجتماعی تحت وب، نگاه افراد به رسانه ها را که تا آن زمان محدود به رسانه های جمعی از قبیل روزنامه ها و رادیو و تلویزیون بود، تغییر داد. امروزه رسانه های اجتماعی فقط استفاده نمی شوند، بلکه زندگی می شود.

نشر اطلاعات در قالب رسانه های جمعی(Mass Media) افراد را به صورت جماعت کثیر و توده های مردم و به طور یکسان مورد خطاب قرار میدهد، اما رسانه های اجتماعی با افراد جداگانه و با گروه های خاص و همگون به صورت دو سویه و تعاملی در ارتباط است و این پویایی به مردمان لایه های مختلف جامعه، امکان ابراز وجود و ایجاد تاثیر بیشتر در جامعه را داده است. رسانه های جدید می توانند چالش یا فرصت بزرگی برای رسانه های بزرگ و متمرکزی مانند مطبوعات رسمی، رادیو و تلویزیون تلقی شوند.

فضای مجازی، مجال شکل گیری اجتماعات جدید کاربران را فراهم می کند. شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از مظاهر فضای مجازی به مثابه پدیده ای نوین از نسل جدید وب، توانسته است با بهره گیری از فناوری های نوین ارتباطی، آرمان های انسانی را در همه حوزه ها گسترش دهد. شبکه های اجتماعی تحت وب، کاربرد فناوری در خدمت تعامل اجتماعی و تبدیل شدن ارتباطات به دیالوگی دو سویه و چند سویه است. بی تردید امروزه شبکه های اجتماعی از پیامدهای فناوری های نوین و قابلیت های  وب از طریق حضور در فضای مجازی به حساب می آیند.

نتیجه بدیهی چنین امکانی، شکل گیری نوع جدید و متفاوتی از ارتباطات انسانی، شکل بندی های اجتماعی، شبکه سازی ها، شکل گیری فرهنگ های ناهمگن و سیال و در مجموع اجتماعاتی از جنسی کاملا متفاوت است که با توجه به روند تحولات فناورانه که در حال وقوع است و تاثیراتی که این تحولات بر زندگی یکایک افراد می گذارد، از جهات مختلف قابل بررسی و کاوش است.

آنچه در این مجال مورد توجه است؛ شبکه های اجتماعی ای است که در دنیای مجازی شکل گرفته و روابط خاصی را در میان اعضای جامعه گسترش می بخشد. فضاهای اشتراکی، مشارکت افراد در این فضاها، توسعه پیوندهای اجتماعی، تاثیر شبکه ها بر روند گردش اطلاعات جامعه، یادگیری ها در فضای مجازی و بسیاری دیگر که در دنیای مجازی در حال شکل گیری و یا گسترش هستند.

شبکه های اجتماعی با اتکای به قابلیت فرامتن (Hypertexuality) داشتن خود از گردآوری، سازماندهی، ذخیره سازی و نشر اطلاعات در اشکال صوت، تصویر و متن مبتنی بر ابزار رایانه ای بهره می برند و هر روز کاربران بیشتری را جذب و جمعیت دنیای مجازی را افزون می کند.

در حال حاضر این نوع شبکه ها، به عنوان سرمایه اجتماعی و از جمله قوی ترین رسانه های آنلاین در دنیا به شمار می آیند. چندی پیش کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک از مرز یک میلیارد نفر از جمعیت کل جهان گذشتند و  در ردیف پر جمعیت ترین کشورهای جهان در آمد. هم اکنون مدیران این شبکه اجتماعی به دنبال یافتن راه های جدیدی برای جذب دیگر کاربران اینترنت هستند.

با توجه به اهمیت رسانه های اجتماعی مجازی، نگاه های متفاوتی نیز در دسترسی و مدیریت فضای شبکه های اجتماعی وجود دارد. فرا مکانی و فرا زمانی بودن  از جمله متغیرهای اصلی فضای مجازی به حساب می آیند که همه چیز تحت تاثیر آنها باز تعریف می شود.

امروزه امکان استفاده از رسانه بدون قید نظارت بر محتوا و شکل پیام توسط هر شخصی که متصل به ابزار ارتباطی باشد، در هر کجا و توسط وسائل ارتباطی متفاوت از قبیل موبایل، شبکه جهانی اینترنت، تلویزیون های دیجیتال و در هر زمانی برای همگان میسر گردیده است.

فضای مجازی فضای بی مرزی است. در این ساختار کسی حذف نمی شود. در این فضا به علت بالا گرفتن سرعت ارتباطات عبارت « ارتباط همه جا حاضر» معنا دار می باشد.

ارتباط همه جا حاضر، به بخشی از جمعیت کمک می کند تا توان تعامل کاربران برای دسترسی به محتوا در هر زمان و مکان افزایش یافته و آگاهی های بین فرهنگی خود را افزایش داده و  شرایط زندگی خویش و مردم جامعه خود را دگرگون سازند. هم اکنون فضای مجازی در این راه فرصت های بی شماری را فراهم ساخته است.

پدیده شبکه های اجتماعی مجازی، چالش ها و فرصت ها

پوشیده نیست، اگر ما در فضای حقیقی بتوانیم با هم گفتگو و همکاری داشته باشیم، قطعا به کمک فناوری این امكان فراهم است كه در فضای مجازی، یک فضای گفتمانی به شکل نمایی و چند برابری پدید آید. انسان ها می توانند بدون واسطه دیگران با یكدیگر سخن بگویند، ارتباط برقرار كنند، از افكار و دیدگاه های هم مطلع شوند و بر یكدیگر تاثیر بگذارند. به عبارتی صداهایی که دیر زمانی شنیده نمی شدند، حال شنیده شوند.

قاعده متعارف در فضای شبکه ای، اینکه اعضای جامعه در کنار هم و با برخورداری از حقوق یکسان، در فضای شبکه ای حضور خود را تعریف کنند. حرمت نهادن به دیگر فرهنگ ها، تعامل و اثر پذیری و اثر گذاری در سطح خرده فرهنگ ها و فضای جهانی از ویژگی های بارز این عرصه می باشند. حفظ این شئون به رمز بقا و پیشرفت در فضای مجازی تبدیل شده است.

دریافت اطلاعات گوناگون بدون محدودیت، تردیدهای اخلاقی، گمنامی افراد، اعتماد متقابل، بحران هویت، حریم خصوصی و امثالهم سوی دیگر شبکه های اجتماعی است که از آن سخن می رود. نحله های فکری در جوامع مختلف بر اساس تنوع فرهنگی و وضعیت سواد رسانه ای برداشت های متفاوتی از اینگونه پدیده ها را به وجود آورده است.

مصونیت بخشی و مساعی در جهت بالا بردن سطح آموزش رسانه ای و  آگاهی های عمومی آحاد جامعه از راه کارهای اساسی به شمار می آید. مواجهه و مقابله نیز بدون آمادگی و آگاهی هیچ عایدی ندارد. باید سعی شود تا پیام ها و برنامه های رسانه ای در شکل دهی الگوهای رفتاری مطلوب در جامعه نقش موثری داشته باشد. امروزه رسانه های اجتماعی با کاربردهای وسیع و گسترده ای که دارا هستند،  می توان از آن در جهت بالا بردن قابلیت ها و ظرفیت های بالقوه کشور در حوزه های مختلف استفاده کرد.

در نظر داشته باشیم که راهبرد و چشم انداز 20 ساله کشور عزیزمان نیز دستیابی به جامعه دانایی محور تعیین شده است. برنامه ریزی هدفمند جهت پرورش فکری و فرهنگی «کاربر تحلیل گرا» از لوازمات ورود آگاهانه به عرصه مجازی و انتشار ارزش ها و  اندیشه هاست. بدین سان میتوان به فضای مجازی متعامل و سازنده ای چشم داشت که در آن قادریم به جهان های مجازی دست یابیم که پایه آن تصورات، ارزش ها و تبادل باورهای ایمانی و انسانی دیگران است.

آموزش الکترونیکی سابت تبیان

نویسنده: سعید رضائیان

شبکه های اجتماعی مجازی، بستری برای آموزش و یادگیری

زبان و ادبیات مهمترین شاکله هویت فرهنگی هر کشور و ملتی محسوب می شود. ادبیات به شبکه های اجتماعی مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی هستند و با اینکه عمر

کاربرد شبکه های اجتماعی در عرصه آموزش

با توجه به جایگاه کنونی شبکه های اجتماعی بخصوص در بین جوانان، دست اندرکاران آموزشی به این فکر افتاده اند که چگونه می توان با مهار این وسیله در کلاس ها از آن استفاده کرد...

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 100 تاريخ : يکشنبه 8 فروردين 1395 ساعت: 9:16


خلاصه: اگر می خواهید مانند یک حرفه ای عمل کنید، هیچ پیشنهاد و انتقادی را نادیده نگیرید. همواره نسبت به کار خود مسئولیت پذیر بوده و زمان را هدر ندهید. 
فناوری در حال تغییر است و یادگیرندگان بیشتر از گذشته آموزش الکترونیک را به رسمیت شناخته اند. حال اگر شما به یک حرفه ای در آموزش الکترونیک تبدیل شوید با ارائه یک دوره عالی می توانید خود را به سایرین شناسانده و افراد را به هیجان آورید. ایجاد و مدیریت یک دوره آموزشی خالی از استرس نخواهد بود اما در این راه یاری دوستان خود را فراموش نکنید.

عادت های متمایز کننده حرفه های آموزش الکترونیک از سایرین (2)


در مطلب قبل به سه مورد از نکات حرفه ای شدن اشاره کردیم. همان طور که گفتیم برای بهترین بودن می بایست به کار خود عشق بورزید، در برابر مشکلات تسلیم نشوید. توانایی و مهارت های خود را بیشتر از قبل گسترش داده و یادگیری را کنار نگذارید.


4. مسئولیت پذیری
حرفه ای ها نسبت به کار خود مسئولیت پذیر هستند حتی اگر به پروژه یا افراد آن علاقه نداشته باشند. افراد موفق در حوزه آموزش الکترونیک مغرورانه با پروژه های خود مواجه نمی شوند.

در نظر بگیرید پروژه ای را قبول کرده و در ازای آن مبلغی را دریافت کرده اید هر چند پروژه مهم نباشد یا مشتریان، افراد خاصی نباشند با این حال شما موظف به انجام کار و اجرای هر بخش به بهترین نحو هستید. توجه داشته باشید که در نظر حرفه ای ها، تنها رسیدن به نتیجه مطلوب مهم است و نوع کار یا مشتری بر کیفیت کار آن ها صدمه ای وارد نمی کند، و کاملا مسئولانه با پروژه های آموزش الکترونیک خود برخورد می کنند. ( پیش از شروع هر کاری میزان علاقه خود به آن کار را بسنجید چرا که با قبول آن مسئولیتی به عهده شما خواهد بود که تنها راه پیش روی شما ارائه محصولی استثناء خواهد بود.) 


5. ارزش زمان را بدانید.
برای حرفه ای شدن در هر شغلی از جمله شغل آموزش وقت را هدر ندهید. حرفه ای ها زمان را به عنوان یک ارزش تلقی می کنند. رقابت شدید در حوزه های مختلف تکنولوژی از جمله آموزش الکترونیک وجود دارد، به روز بودن سبب می شود بتوانید در بازه زمانی مشخص امکانات پیشرفته تری را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. فراموش نکنید که ارزشمند بودن زمان با کار سریع و یا به عبارتی سوزاندن ساعات کاری متفاوت است، به بیان دیگر شما نیاز به ذهن باز دارید. هر انسانی حتی حرفه ای ها نیز در کار خود نیاز به استراحت دارند تا بتوانند ادامه کار را با انرژی بیشتری دنبال کنند.

نداشتن مدیریت زمان، فرصت های مفید کاری و طلایی را از شما خواهد گرفت که نتیجه آن نابودی اعتبار حرفه ای شما خواهد بود. نه تنها خود را بلکه تیم کاریتان را نیز به مدیریت زمان عادت دهید و توصیه های لازم در این خصوص را در برنامه های کاری خود بگنجانید.

عادت های متمایز کننده حرفه های آموزش الکترونیک از سایرین (2)


6. کار خود را به تعویق نیاندازید.
در گذشته و آینده زندگی نکنید و از زمان حال استفاده کنید. مطمئن باشید کوچک ترین زمان از دست رفته شما را یک گام از هدفتان دورتر خواهد کرد. به تعویق انداختن کارها هر چند جزئی باشد در روند کلی کار شما تاثیرگذار بوده و موجب از دست رفتن انگیزه بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه خواهد شد. انگیزه، سوخت اصلی موفقیت و نبود آن مساوی با از دست دادن کارتان است.
حال به عنوان خواننده این مطلب خود را در کدام یک از گروه های زیر می بینید؟

منتظر می مانید تا بازار کاری مطابق با خواسته شما پیشرفت کرده تا بدین وسیله بتوانید پروژه ای را آغاز کنید؟
پروژه در دست انجام را به پایان رسانده و سپس کاری جدی را آغاز خواهید کرد؟
اگر جزء افرادی هستید که دائما انتظار پیشرفت خود به خودی را دارید نه تنها موفقیتی در ساخت یک دوره آموزش الکترونیک به دست نخواهید آورد بلکه به شما پیشنهاد می کنیم تا تغییراتی در روند زندگی عادی خود ایجاد کنید. وقت را هدر ندهید و با ایجاد اهداف کوچک که امکان پذیر و واقعی هستند کار خود را آغاز کنید. سپردن کارهای خود به دست زمان هیچ گاه به نفع شما نخواهد بود. حتی با برداشتن گام های کوچک به روند حرکتی خود ادامه داده و هیچ گاه توقف نکنید!


7. از حوزه امن و آرام خود کمی دور شوید
فراموش نکنید که رمز موفقیت در مقابله با مشکلات و رها نکردن اهدافتان است. افراد موفق در کنار ارتباط با دیگران، ریسک کردن را نیز تجربه می کنند. همواره در خلق یک محصول جدید استفاده از تجربیات سایرین جوابگو نخواهد بود بلکه در این راه می بایست خلاقیت خود را نیز به کار بگیرید و راه های جدیدی را تجربه کنید. اگر هدف خود را پیش روی داشته باشید دیگر به تبدیل احتمالی ریسک خود به یک شکست فکر نخواهید کرد.

در هر کجای راه هستید پرورش مهارت های فکری خود را فراموش نکنید تا بتوانید با اعتماد به نفس بیشتری پروژه تان را به اتمام برسانید. برای خود رقابت و چالش ایجاد کرده و اهدافتان را دنبال کنید. از منطقه امن و راحت خود جدا شوید تا بتوانید به موفقیت های بیشتری دست یابید.

ادامه دارد...

تهیه: فائزه خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان
 

عادت های متمایز کننده حرفه های آموزش الکترونیک از سایرین(1)

دراین مقاله قصد داریم عاداتی که افراد حرفه ای را از غیرحرفه ای ها متمایز می کند بیان کنیم. ...

راه اندازی تجارت الکترونیکی (2)

سایت های تجاری، که به آن علاقه دارید را مورد بازدید قرار دهید و با استفاده از خلاقیت خود، آن را جذاب کنید. در سایت خود از محتویات تکراری که در سایت های دیگر وجود دارد استفاده نکنید....

تجربه بهترین معلم است،چگونه مخاطبان تجربه کنند؟(1)

یک ضرب المثل قدیمی می گوید: تجربه بهترین معلم است هنگامی که تدریس یک فرایند جدید یا متغیر در رفتار و یا نگرش را در نظر دارید معلمی بهتر از تجربه وجود ندارد...

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 99 تاريخ : پنجشنبه 5 فروردين 1395 ساعت: 13:52

کتاب الکترونیکی راهکاری موثر در یادگیری الکترونیکی

با توجه به جایگاه کنونی شبکه های اجتماعی بخصوص در بین جوانان، دست اندرکاران آموزشی به این فکر افتاده اند که چگونه می توان با مهار این وسیله در کلاس ها از آن استفاده کرد.

اگرچه دانش آموزان با این طرح موافقند اما پدر و مادرهایشان در این مورد تردید دارند. بسیاری از پدر و مادرها درمورد حفظ حریم کودکان و ایمنی شبکه های اجتماعی نگرانند.
برنامه جهان دانش برای بررسی این طرح به نمونه های تجربی آن در سنگاپور و کلمبیا اشاره می کند و گفتگویی هم با یک صاحب نظر و استاد دانشگاه در آمریکا دارد.

نمونه سنگاپور
سنگاپور یکی از پیشروان اقتصادی در جنوب شرقی آسیا و یکی از ده کشور دنیاست که رقیب اقتصادی یکدیگر به حساب می آیند.
این کشور، آموزش را امری حیاتی برای رسیدن به بلندپروازی های خود می داند.
از اینرو برای ارزیابی امکان استفاده از شبکه های اجتماعی در اهداف آموزشی، سرمایه گذاری کرده است.
تجربه استفاده از شبکه های اجتماعی در کلاس های درسی از سال 2009 در سنگاپور شروع شده و نتایج رضایت بخشی از آن بدست آمده و استادان با نظارت و کنترل پیشرفت کار سعی می کنند تا به یک متد آموزشی مناسب دست یابند.

نظر یک کارشناس
پروفسور ٜسری سرینیواسان ٜ، خبرنگار در زمینه تکنولوژی و استاد دانشگاه کلمبیا در نیویورک استفاده از شبکه های اجتماعی را امری مفید و ابداعی مؤثر در امر آموزش می داند که درصورت استفاده درست می تواند چرخشی اساسی در این عرصه بوجود آورد.
وی به ضرورت ارتقای آگاهی و شناخت معلمان اشاره می کند و بر این باور است که همچنان که در سال 1996 کسی نمی توانست کاملاً از ایمیل استفاده کند، کاربرد امروزی شبکه های اینترنتی هم هنوز به تمامی شناخته نشده است.
او معتقد است که شبکه های اجتماعی می توانند تحرک بیشتری در کلاس بوجود بیاورند و تبادل معلومات را افزایش دهند.
به تأکید این استاد دانشگاه، باید در نظر داشت که آنچه در توییتر و شبکه های ارتباطی وارد می شود در کتابخانه کنگره آمریکا نگه داشته می شود بنابراین نوشتارها و فعالیت ها ثبت شده و باقی می ماند و باید در مقابل آن پاسخگو بود.

تجربه کلمبیا
در ارتفاعات بوگوتا، در کلمبیا، مدرسه دو زبانه ریچموند، از شبکه های اجتماعی در کلاس های درسی استفاده کرده و با برگزاری جلسات مرتب، پدر و مادرها و فرزندانشان را به گردشی باهم در فضای اینترنت دعوت می کند.

سه سال پیش این مدرسه با دوازده دانش آموز 9 تا دوازده ساله برای آزمایش پروژه در کلمبیا انتخاب شد. آنها برای استفاده مثبت از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، پرزی و گوگل تعلیم دیدند، تا بعد معلوماتشان را با پدرو مادران و دوستانشان به اشتراک بگذارند.

نتیجه آنچنان موفقیت آمیز بود که این طرح اکنون بصورت یک پروژه دائمی درآمده است.

مرکز آموزش الکترونیکی موسسه تبیان

 تنظیم: مرجان سلیمانیان

کتاب الکترونیکی راهکاری موثر در یادگیری الکترونیکی

از آنجا که یادگیری در هر سطحی نیازمند ابزار خود در آن زمینه است یادگیری الکترونیکی نیز از این قضیه مستثنی نبوده و نیازمند یکسری مقدمات در آموزش خود می باشد….

یادگیری الكترونیكی مختص چه كسانی است؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید كه یادگیری الكترونیكی مختص چه كسانی است و یا این كه چه كسانی توانایی استفاده از آن را دارند؟ کشور ما در چه جایگاهی قرار دارد ؟ چه موانع و مشکلات ما چیست؟ ...

یادگیری الکترونیکی و دانشگاه ها

پیشرفت هر چه بیشتر تکنولوژی و فناوری های آموزشی، باعث شده که جامعه به سمت مسیر جدیدی به نام جامعه اطلاعاتی وارد شود. این مطلب سعی بر این دارد تا جایگاه یادگیری الکترونیکی را در آموزش عالی و روند سریع تر شدن این آموزش را در جامعه بررسی نماید....

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 92 تاريخ : سه شنبه 3 فروردين 1395 ساعت: 4:51

زبان و ادبیات مهمترین شاکله هویت فرهنگی هر کشور و ملتی محسوب می شود. ادبیات به شبکه های اجتماعی مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی هستند و با اینکه عمر خیلی زیادی ندارند، توانسته اند به خوبی در زندگی مردم تغییر ایجاد کنند.

شبکه های اجتماعی به مثابه پدیده ای نوین از نسل جدید وب توانسته است با بهره گیری از فناوری های نوین ارتباطی، آرمان های انسانی را در همه حوزه ها تغییر دهند. بسیاری از جنبه های فضای شبکه های اجتماعی مجازی و پایگاه هایی که در قالب رسانه های اجتماعی کار می کنند، هنوز ناشناخته مانده است، بنابراین بررسی همه جانبه این شبکه ها مخصوصا بررسی قابلیت های آن در حوزه آموزش و یادگیری باید در اولویت قرار گیرد.

شكی نیست كه موفقیت آموزشی هر دانش آموزی تا حدودی وابسته به ویژگی های فردی اوست، اما نباید فراموش كرد كه دانش آموز به عنوان عضوی از مدرسه، خانواده و اجتماع، ممكن است به منابع و حمایت های مختلفی دسترسی داشته باشد كه در موفقیت آموزشی او تاثیر مهمی بیافریند.
دیدگاه شبكه با مطالعه روابط اجتماعی بین مجموعه ای از افراد، به تحلیل ساخت اجتماعی می پردازد و ضمن توجه به كل ساخت، الگوی روابط موجود در داخل ساخت را نیز بررسی می كند.

شبکه های اجتماعی در اواخر ده 90 ظهور یافتند.
شبکه های اجتماعی همچون سیلابی هستند که جوامع را فرا گرفته و در حال پیشروی هستند به طور کلی در پژوهش ها، اثرات منفی شبکه های اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند و کمتر به جنبه های مثبت آن پرداخته شده است.

 آنچه در بین اکثریت شبکه ها مشترك است، داشتن امکان برقراری ارتباط، تعامل و به اشتراك گذاری محتوا در این گونه شبکه ها از طریق ایجاد یک حساب کاربری و متصل نمودن آن با حساب های کاربری دیگران به منظور ساختن شبک شخصی است.
از حداقل کاربردهای شبکه ها در مدارس می تواند امکان برقراری ارتباط بین دانش آموزان، همکلاسی ها  حول محور و محتوای علمی باشد.
اکثریت قریب به اتفاق دانش  آموزان از شبکه های اجتماعی آگاه هستند و از آن ها برای برقراری روابط دوستانه استفاده می کنند.
البته بیشتر تحقیقات و پژوهش ها نشان می دهد که دانش آموزان بیشتر برای اهداف تربیتی از این شبکه ها استفاده می کند.

به امید اینکه شبکه های اجتماعی را در زمان مناسب و باهدفی شایسته به عنوان راهی برای رسیدن به خواسته های مطلوب مان بکار بگیریم و دچار افراط نشویم.

مرکز آموزش الکترونیکی موسسه تبیان

تنظیم: مرجان سلیمانیان

LinkedIn در یادگیری اجتماعی

اگر یادگیرندگان با هدف حل تکالیف خود به شبکه های اجتماعی مراجعه کنند می توانند اطلاعات مفیدتری را در حیطه موضوع مورد نظر خود به دست اورند. امکاناتی را که LinkedIn برای جستجوی مطالب در اختیار افراد می گذارد بسیار مفید خواهد بود....

گام های استفاده از LinkedIn در یادگیری اجتماعی (3)

آشنایی افراد با متخصصان و کارشناسان در زمینه های مختلف، به اشتراک گذاری اطلاعات و استفاده از تجربیات به دست آمده در زمینه های مختلف مزایایی است که استفاده از شبکه های اجتماعی دارند...

5 گام در یادگیری اجتماعی

برنامه های کاربردی بسیاری در LinkedIn وجود دارد که مناسب برای یادگیری های اجتماعی است. در این مطلب به توضیح موارد کاربردی در LinkedIn پرداخته تا بتوانید با استفاده از استراتژی یادگیری اجتماعی را گسترش دهید و یک برنده باشید. همچنین دوره ها آموزشی خود را به

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 103 تاريخ : سه شنبه 3 فروردين 1395 ساعت: 4:51

عادت های متمایز کننده حرفه های آموزش الکترونیک از سایرین(1)

۱- ارائه آموزش مستقل از زمان، مکان، فاصله، زبان و فرهنگ

با استفاده از این روش، مرزهای زمان و مکان بین مدرس و فراگیر برداشته شده و همچنین مشکلات ناشی از تفاوت زبان و فرهنگ مدرس و فراگیر، مخصوصاً زمانی که مدرس و فراگیر دارای زبان و فرهنگ متفاوتی باشند، برداشته خواهند شد.

۲- سرعت انتقال مفاهیم

با استفاده از شبکه اینترنت به سرعت می توان به تبادل اطلاعات پرداخت و همچنین به سرعت می توان به اطلاعات موردنیاز در سراسر جهان دسترسی پیدا کرد و اطلاعات موجود را بروز نمود.

۳- کارآیی از نظر هزینه

اگرچه پیاده سازی روش آموزش الکترونیکی مخصوصاً در ابتدای پیاده سازی، احتیاج به سرمایه گذاری قابل ملاحظه ای برای فراهم آوردن سخت افزار، نرم افزار و تسهیلات تعمیر و نگهداری شبکه و غیره دارد اما با توجه به فراهم آمدن زمینه ارائه آموزش برای تعداد بیشتری از فراگیران نسبت به روش سنتی و با توجه به کاهش هزینه حمل ونقل، ساخت کلاس و دانشکده و تجهیزات تعمیر و نگهداری ساختمان و تأسیسات، هزینه انجام شده به ازاء هر فراگیر، کمتر از روش سنتی است. اگر در نظر بگیریم که بسیاری از مؤسسات آموزش مجازی فاقد دانشکده و محیط فیزیکی ارائه آموزش هستند، کاهش هزینه ها ملموس تر خواهد شد.

۴- ارتقاء سطح روابط و مهارت های زبان های خارجی

امکان برقراری ارتباط آسان و سریع با افراد متعدد در سراسر جهان و تبادل آزاد آراء و عقاید و ارتقاء سطح مهارت های یادگیری زبان های خارجی (مخصوصاً زبان متداول در شبکه اینترنت یعنی زبان انگلیسی) مخصوصاً برای فراگیران کشور ما که معمولاً مشکل زبان دارند از اهمیت بسزایی برخوردار است.

۵- همگام کردن پروسه آموزش با فراگیر

در روش آموزش سنتی، فراگیر مجبور است در رأس زمان مشخص، در محل معین و به مدت زمان از پیش تعیین شده ای حاضر شود، درحالی که در روش آموزش الکترونیکی این فراگیر است که تعیین می کند هر روز چند مرتبه و هر مرتبه چه مقدار آموزش دریافت کند و حتی زمان و مکان فراگیری را نیز مشخص می کند.

۶- ایجاد زمینه های نوآوری و خلاقیت

در روش آموزش الکترونیکی امکان استفاده از نوآوری های چندرسانه ای، گرافیک، رنگ و انیمیشن توسط فراگیر و مدرس و نشان دادن خلاقیت در طراحی صفحات وب و استفاده از قابلیت های متعدد نرم افزارهای آموزش الکترونیکی وجود دارد. از طرفی عده در حال رشدی از فراگیران، خواستار کسب مهارت های جدید موردنیاز از طریق اینترنت و همچنین تعیین نحوه کسب این مهارت ها می باشند که این روش می تواند مهارت های مذکور را به آن ها معرفی و آن ها را در جهت کسب این مهارت ها راهنمایی کند.

۷- در دسترس قراردادن منابع مفید و به هنگام در سراسر جهان

در این روش امکان ارجاع سریع و به هنگام فراگیر به منابع مرتبط با بحث موردنظر و استفاده از این منابع در بهبود کیفیت آموزش ارائه شده فراهم می شود.

۸- ایجاد فرصت های مساوی برای کسب آموزش

توسط آموزش الکترونیکی امکان ارائه آموزش برای سازمان ها و نهادهای مختلف فرادانشگاهی، از قبیل مؤسسات دولتی و خصوصی متقاضی دریافت آموزش های ارائه شده و همچنین استفاده از آموزش های ارائه شده توسط نهادهای دیگری که از روش آموزش الکترونیکی می کنند، فراهم می شود. به عنوان مثال می توان آموزش های بهداشتی و پزشکی دانشگاه های پزشکی و یا آموزش های دینی حوزه های علمیه را برای دروس معارف استفاده کرده و آموزش های فنی، مهندسی موردنیاز آن ها را به ایشان ارائه کرد.

۹- فراهم آوردن امکان توأم شدن کار و آموزش

از خصوصیات دوران آموزشی آینده، توأم شدن آموزش و کار است. جامعه آینده به آموزشی نیاز دارد که به موازات کار انجام شود. برخلاف امروز که جوان ما بین ۱۲ تا ۲۰ سال از مهم ترین و حساس ترین دوران عمر خود را در محیطی ایزوله به نام مدرسه و دانشگاه طی می کنند، جوانان آینده تنها سال های معدودی را صرفاً به آموزش خواهند پرداخت. آن ها از اوایل دوره نوجوانی به فعالیت در کنار سایر اعضاء خانواده خواهند پرداخت و عملاً درگیر کار خواهند شد؛ بنابراین نظام آموزشی آینده نیز بایستی قابلیت جوابگویی به این احساس نیاز به کار و آموزش توأم را داشته باشد و روش آموزش الکترونیکی نیز دارای چنین خصیصه ای و مناسب برای ارائه آموزش دوران آینده است.

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان

منبع: چارگون

بررسی خصوصیات محیط های آموزش الکترونیکی

ظرف ۲۰ سال آینده دانشگاه های فعلی به سرزمین هایی متروک تبدیل خواهند شد...

اثرات دوره های داستان محور(1)

آموزش الکترونیک می تواند برای خیلی از افرادی که توانایی حضور در کلاس را بصورت منظم ندارند، یک راه حل مناسب باشد.

محاسبه طول دوره در آموزش الکترونیک(2)

در آموزش الکترونیکی به منظور هماهنگی در بین سیستم های آموزشی از استاندارهایی استفاده می شود. این استانداردها برای ارتقای سطح کیفیت و کارایی در آموزش الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 90 تاريخ : يکشنبه 1 فروردين 1395 ساعت: 12:26

عادت های متمایز کننده حرفه های آموزش الکترونیک از سایرین(1)


خلاصه: آیا تا به حال با یک حرفه ای آموزش الکترونیک مواجه شده اید؟ تا به حال به فکر شما خطور کرده که چرا این افراد نسبت به سایرین متفاوت هستند؟ دراین مقاله قصد داریم عاداتی که افراد حرفه ای را از غیرحرفه ای ها متمایز می کند بیان کنیم. هدف از بیان این مطلب، بالا بردن درک شما در زمینه آموزش الکترونیک، به منظور قرار گفتن در زمره افراد موفق در این حوزه است.
چه چیزی بهترین ها را از سایرین متفاوت می سازد؟ مطمئنا اولین لغتی که به ذهن شما خواهد رسید "استعداد" است. برای بهتر شدن یا به عبارتی درخشیدن استعداد لازم است، اما کافی نیست!

اگر به اطراف خود نگاه کنید افرادی را خواهی دید که با داشتن استعداد فراوان جایگاه مناسبی ندارند چرا که انگیزه، تمرکز و پشتکار کافی را از خود نشان نمی دهند. متاسفانه یا خوشبختانه نمی توان از استعداد به عنوان یک صفت متمایز کننده افراد نام برد. می توان گفت افراد با دستاوردهای بزرگ و چشمگیر با دو ویژگی " عزم و اراده " شناخته می شوند.
اگر خواهان قرار گرفتن در بالاترین پله های رشد و ترقی آموزش الکترونیک هستید "عزم خود را جزم کنید"

برای موفق بودن، مصمم بودن را فراموش نکنید!

برای بهترین بودن به کار خود عشق بورزید، پشتکار داشته باشید و هدف خود را خلق کردن چیزی متفاوت در نظر بگیرید. همچنین علاوه بر موارد بیان شده شما باید کارهایی را شروع کنید که افراد موفق نیز به انجام آن ها پرداخته اند و این موضوع دلیل نوشته شدن این مقاله است. همان طور که گفته شد می خواهیم عاداتی را برای شما بازگو کنیم که افراد را حرفه ای بودن تبدیل کرده است.

عجله نکنید! ساخت این عادات زمان بر خواهد بود و شاید مجبور باشید بارها آن ها را تمرین کنید و این تمرین نیاز به  پشتکار و انجام کارهای مشکل دارد. توجه داشته باشید که در این راه تمرکز و ایمان خود را از دست ندهید و هدفتان را فراموش نکنید.

عادت های متمایز کننده حرفه های آموزش الکترونیک از سایرین(1)
مواردی که حرفه ای ها را در مقام اول قرار داده است:

1. تسلیم شدن را فراموش کنید.
مشهور است که از ادیسون، مخترع برق سوال شد که چگونه بعد از هزار بار شکست موفق به اختراع برق شدی؟ توماس ادیسون پاسخ داد که من هرگز شکست را تجربه نکرده ام بلکه تنها هزار راهی را که به روشن شدن لامپ ختم نمی شد را یافتم، اگر شما هم قصد دارید تا موفق شوید نوع نگاه خود را به شکست تغییر دهید.

2. تداوم، کلید موفقیت
پذیرش شکست های مختلف در مسیر رسیدن به هدف هایتان را مانند یک توانایی در خود پرورش دهید. نداشتن این توانایی هیچگاه شما را به مقصود مورد نظرتان نمی رساند. عدم پذیرش شکست نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت البته شاید در این مسیر چندین موفقیت تصادفی به دست خواهید آورد که می توان گفت این مورد نیز به شانس شما بستگی خواهد داشت.

شکست را در چه قالبی خواهید دید؟

در این راه ممکن است هزاران بار با خطا مواجه شوید و یا افراد بارها دست رد به سینه شما بزنند. تمامی اینگونه تجربه ها از دید افراد نوعی شکست محسوب می شود اما شکست اصلی را زمانی تجربه خواهید کرد که کار را در نیمه راه رها کنید!

مواجه شدن با شکست بسیار نا امید کننده و سخت خواهد بود اما نوع برخورد شما می تواند میزان سختی آن را مشخص کند. آیا شما جزء افرادی هستید که شکست پیش آمده را به منزله یک پیشرفت تلقی می کنید یا اجازه می دهید تا شما را از حرکت باز دارد؟

حرفه ای ها از اشتباهات و شکست های خود درس گرفته و تجربه های ناخوشایند خود را آنالیز می کنند و از کوچکترین اطلاعات به دست آمده در جهت رسیدن به اهدافشان استفاده می کنند.


اشتباه در زندگی هر فردی وجود دارد. به جای آنکه اشتباهات را به عنوان یک مشکل غیر قابل حل در نظر بگیرید سعی کنید تمرکز خود را در جهت تغییر اشتباهات به سمت رشد خود به کار بگیرید. (از اشتباهات خود عبرت بگیرید)


3. به دنبال فرصت های یادگیری باشید
حرفه ای ها در آموزش الکترونیک از یادگیری به عنوان یک فرآیند همیشگی یاد می کنند. حتی می توان گفت که این افراد نسبت به مشتریان خود اشتیاق بیشتری برای یادگیری از خود نشان می دهند. آن ها از هر فرصتی برای یادگیری استفاده می کنند حال این فرصت چه از سوی مشتریان، کتاب ها و ... باشد و چه از رسانه های اجتماعی و همکاران خود.

به دنبال ایده ها و ابزارهای جدید باشید، به یاد داشته باشید که هیچ دانشی نیست که اگر شما کسب کنید، ضرر کرده باشید و بدون استفاده باقی بمانید، همیشه جایی هست که دانش شما به کارتان می آید!

بهترین بودن در آموزش الکترونیک، عدم توقف یادگیری نسبت مستقیم دارد. اگر قصد دارید بهترین ایده ها را پیاده سازی کنید لازم است تا بر روی تمام مواردی که توجه شما را به خود جلب می کند، تمرکز کنید. مهارت های خود را در زمینه های مختلف اعم از طراحی گرافیک، برنامه نویسی، مدیریت پروژه، مهارتهای تدریس و برقراری ارتباط و .... گسترش دهید. به دنبال ایده ها و ابزارهای جدید باشید، به یاد داشته باشید که هیچ دانشی نیست که اگر شما کسب کنید، ضرر کرده باشید و بدون استفاده باقی بمانید، همیشه جایی هست که دانش شما به کارتان می آید!

ادامه دارد ...

فائزه خاموشی
بخش آموزش مجازی تبیان

تجربه بهترین معلم است،چگونه مخاطبان تجربه کنند؟(1)

یک ضرب المثل قدیمی می گوید: تجربه بهترین معلم است هنگامی که تدریس یک فرایند جدید یا متغیر در رفتار و یا نگرش را در نظر دارید معلمی بهتر از تجربه وجود ندارد...

اثرات دوره های داستان محور(1)

آموزش الکترونیک می تواند برای خیلی از افرادی که توانایی حضور در کلاس را بصورت منظم ندارند، یک راه حل مناسب باشد.

 5نکته در محاسبه طول دوره

میزان درک و یادگیری افراد، نوع ساختار و میزان تعاملی بودن عناصر به کار گرفته شده در دوره ها، سختی مطالب به کار برده شده و در نهایت سابقه افراد در مورد موضوع مورد بحث در دوره، همگی عوامل موثر در تعیین طول دوره های آموزش الکترونیکی به شمار می آید...

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 118 تاريخ : يکشنبه 1 فروردين 1395 ساعت: 12:26